تحقیق دانش اموزی

آویشن چه خواص دارویی دارد

آویشن چه خواص دارویی دارد

آویشن چه خواص دارویی دارد

    خواص دارویی:

– آویشن به عنوان گیاهی ضدعفونی کننده شناخته‌ شده است. محلول شستشوی دهان که حاوی آویشن باشد در درمان عفونت لثه موثر است و به همین دلیل برای تهیه برخی از دهانشویه‌ها، خمیر دندان‌ها نیز به کار می‌رود.

– آویشن در درمان بیماری مجاری تنفس فوقانی از قبیل برونشیت و آسم تاثیرات مفیدی دارد و برای معالجه سرفه و گلودرد استفاده می‌شود.

– آویشن داروی سنتی دردهای معده و روده است. جوشانده این گیاه در درمان پیچش روده و اسهال موثر است و برای دفع انگلهای روده، در گذشته از آویشن استفاده می‌کرده‌اند.

– آویشن دارای اثرات ضدقارچی و ضدباکتریایی قوی است و این خاصیت به دلیل وجود تیمول و کارواکرول در اسانس این گیاه است و این اسانس دارای اثرات ضداسپاسم، ضد سرفه و خلط‌آور است.

– شستن سر با محلول رقیق اسانس آویشن سبب افزایش جریان خون در پوست سر و قوی شدن غده‌های مو و در نتیجه جلوگیری از ریزش مو می‌شود.

 – استفاده از اسانس آویشن برای مبتلایان به دردهای عضلانی، مفصلی و روماتیسمی مفید است.

– آویشن عامل تصفیه‌کننده خوبی بوده و در درمان بیخوابی و امراض جهاز هاضمه مفید است.

– آویشن ضدتشنج و ضد صرع و ضد نفخ بوده و برای تقویت بینایی و معده هم مفید است.

– در خوردن آویشن نباید زیاده‌روی کرد زیرا باعث بروز آلبومین در ادرار می‌شود. همچنین مصرف آن برای زنان حامله و باردار توصیه نمی‌شود.

آویشن:

ثمره ي دارويي و روغن ضروري آويشن، هنگامي كه با تغييرات اكولوژيكي و آنتوژنتيكي متأثر مي شود “

مطالب پیشنهادی :  انشا برخاستن از خواب در شهر و روستا – نگارش پایه دهم

چكيده : محتواي دارويي و روغن فرار و تركيبات آويشني آن، طي دوره هاي رشدي متفاوت، تحت شرايط پست و كوهستاني مورد تحقيق و بررسي قرار گرفته است. بالاترين بازده دارويي بواسطه ي شرايط پست، پس از مرحله گل دهي احراز و كسب شد. همچنين معلوم شده كه شرايط محيطي، به طور قابل توجهي زمان برداشت را تحت تأثير قرار داده است. 17 عنصر در روغن ضروري و حياتي آويشن شناسايي شده بود. محتواي روغن ضروري و مؤلفه هاي آن به طور قابل توجهي تحت شرايط آب و هوايي و اكولوژيكي و زمان هاي برداشت مختلف تحت تأثير قرار گرفتند.

آویشن :

آويشن، لابيات چند ساله اي از نواحي مديترانه اي مي باشد كه قرن ها به عنوان ادويه، داروي خانگي، دارو، معطر كننده و حشره كش مورد استفاده قرار مي گرفته است. در پزشكي، همانگونه كه توسط ساير مؤلفان گزارش شده بود، از آن بعنوان داروي ضد تشنج، ضد باكتري، ضد قارچي، سكروتوليتيك، خلط آور، ضد عفوني كننده، ضد كرم، و ضد سرفه استفاده مي شد. در تركيه بيش از 50 نوع گياه بعنوان آويشن ناميده و مورد استفاده قرار مي گيرند. اكثر آنها متعلق به دسته ي آويشن مي باشند، اما برخي از آنها به ساير جنس هاي لامياسه مثل : اوريگانوم، ماژورانا، ساتورژا، و تيمبرا تعلق دارند.

تيمول و كارواكرول، تركيبات عمده ي فنولي روغن آويشن را تشكيل مي دهند. عمده ترين تركيبات غير فنولي، لينالول و پي سيامين مي باشند. روغن آويشن با تيمول بالا، از رشد باكتري به شدت جلوگيري مي كند. همچنين تيمول به تبعيت از كاواكرول و گرانيول كنش وري بالاتري بر عليه قارچ دارد، اما لينالول، ترپينئول و توژون، كمترين اثر را ارائه مي كنند. تقاضاي بازاري آويشن، نسبتاً بالا مي باشد، برآورد شده كه ساليانه در حدود 500 تن در ايالات متحده و 1000 تن در اروپا پخش شود. با پرداختن به جلب محبوبيت استفاده از مواد طبيعي به جاي تركيبات مصنوعي و ساختگي، اين قابل پيش بيني خواهد بود كه تقاضاي آن بالا رود.

مطالب پیشنهادی :  انشا در مورد نماز

بازده مواد گياهي، محتواي روغن ضروري و تركيب كمي و مقداري آويشن ، مي تواند با زمان برداشت، شرايط اكولوژيكي و آب و هوايي متأثر شود. گزارش شده بود كه ارتباط نسبتاً محكمي بين نوع خاك و ساختار شيميايي جمعيت آويشني كه روي آن رشد مي كنند، وجود دارد. جايي كه نوع خاك تغيير مي كند، اختلافات ممتازي ممكن است در بيش از چند متر، درميان گونه هاي شيميايي يافت شود.

وقتي كه ارتفاع نيز مي تواند به عنوان يك عامل عمده ي متأثر كننده ي واكنش هاي فيزيولوژيكي و شيميايي گياهان مطرح شود، ارتباطي بين ارتفاعاتي كه گياهان خوشبو و محصولات روغن هاي ضروري آنها واقع مي شوند، بوجود مي آيد. با به حساب آوردن توزيع و كورولوژي ارتفاعشان، آن منتج به تيموسيس، يك عنصر بالكاني مي شود. عناصر بالكاني، هرگز به دسته هاي غني از روغن انتقال داده نمي شوند. هر چند، مقادير نسبتاً زيادي از محصولات، در محدوده وسيعي از ارتفاعات واقع مي شوند، از 600 تا 900 متر ( در يونان ). در خصوص ساير دسته هاي كورولوژيكي، كشف شده كه محدوده ي بازدهي روغن هاي اساسي آنها مطلوب است.

بازده دارويي و روغن اساسي آويشن زماني كه با تغييرات اكولوژيكي و آنتوژنتيكي متأثر مي شود، محدود مي شود. به نظر نمي رسد كه بازده در عناصر بالكاني و بويژه اوراسيايي ، همچون عناصر مديترانه اي، به ارتفاع بستگي داشته باشد. شناسايي عوامل ژنتيكي يا محيطي كه محتواي روغن اساسي را تحت تأثير قرار مي دهند، كافي نمي باشد و همان ها براي نقشي كه اجرا مي كرده و الآن در كمپلكس هاي اكولوژيكي اجرا مي كنند، نگاه داشته مي شوند. به نظر مي رسد كه ارتفاع نقشي در مورد گياهان خوشبوي غني از روغن و نيمه روغني ايفا كند كه محتواي روغن اساسي آنها را تغيير مي دهد. به نظر نمي رسد كه گياهاني را كه روغن كمتري دارند، تحت تأثير قرار دهد. بازده دارويي، محتوا و تركيبات روغن ضروري در گياهان آويشني، سال به سال تغيير پذيري هاي بزرگي را به خاطر چند ساله بودن گياهان نشان مي داد.

مطالب پیشنهادی :  انشا درباره دری رو به آسمان

هدف از اي بررسي، شناسايي مفيدترين زمان برداشت و شناسايي مفيدترين حالات رشدي براي كسب بالاترين بازده دارويي، روغن اساسي و محتواي روغن اساسي در شرايط Cukurova‌ بود.

آویشن چه خواص دارویی دارد  آویشن چه خواص دارویی دارد  آویشن چه خواص دارویی دارد

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا