تحقیق دانش اموزی

آهن زنگ نزن چیست

آهن زنگ نزن چیست

آهن زنگ نزن چیست:

آیا توجّه کرده اید که بعضی از فلزات زنگ می زنند و بعضی دیگر٬زنگ نمی زنند؟آهن معموأ زنگ می زند.

به همین علّت است که وقتی رنگ قسمتی از بدنه اتومبیل از بین می رود٬هوا باعث می شود که آهن زیر قسمت رنگ شده خیلی زود زنگ بزند.

چرا آهن زنگ می زند؟برای آن که آهن با اکسیژن موجود در هوا ترکیب می شود و اکسیدآهن قرمز رنگ را(که همان زنگ آهن است)تولید می کند.در هر صورت٬نوعی آهن وجود دارد که زنگ نمی زند.اختراع یا

کشف این آهن امری تصادفی بود!در سال۱۹۱۳ ٬هری بریرلی٬ که متخصص ذوب فلزات بود٬برای ساختن لوله تفنگ٬دنبال فلزی مناسب می گشت.از این رو فلزات گوناگون را با هم ترکیب کردو آلیاژهای مختلفی به دست آورد.امّا پس از انجام آزمایش ها٬تمام نمونه ها را به گوشه ای انداخت.چند ماه بعد متوجّه شد در حالی که همه نمونه های دور ریخته شده٬زنگ زده اند٬یکی از آنها زنگ نزده است!

نکته:آلیاژ فلزی است که از ترکیب دو یا چند فلز به دست می آید.

بریرلی این آلیاژ را با دقّت بررسی کرد و فهمید که ۱۴٪آن کروم است.به این ترتیب فلز زنگ نزن یااستنلس استیل وارد زندگی بشر شد.امروزه اغلب لوازم آشپزخانه ها از آهن زنگ نزن هستند.جنس بیشتر دیگ ها٬کتری ها٬ماهی تابه ها٬قاشق و چنگال ها٬چاقو ها و لگن ظرفشویی آشپزخانه ها از آهن زنگ نزن است؛همین طور بسیاری از لوازم جرّاحی و قطعات خودرو ها از این فلز ساخته می شوند.

نکته:کروم یا کرومیوم فلزی سخت٬خاکستری و دیر گداز است با علامت اختصاریcr.

مطالب پیشنهادی :  اگر برای شناخت وظایف دینی به مراجع تقلید مراجعه نکنیم چه مشکلاتی پیش می اید

دانشمندان اهن زنگ نزده در اعماق اقيانوس ها كشف كردند

گروهي از دانشمندان امريكايي اعلام كردند اقيانوس نه تنها اهني را كه جريان هاي اب با خود مي آورند با خود مي برد بلكه گرد آهن موجود در اعماق ابها را نيز با خود حمل مي كند.

اين دانشمندان متوجه شدند كه اين اهن ها زنگ نزده اند.

كاترينا ادواردز يكي از محققان اعلام كرد تمام انچه كه ما در مورد مشخصات شيميايي اهن مي دانيم كه اهن موجود در اقيانوس ها بايد اكسيده شود و زنگ بزند.

يافته هاي اين تحقيق كه در مجله تخصصي نيچر ژئوساينس منتشر شد،در اقيانوس ها گرد آهن آورده شده از طريق مجراهاي ابي حرارتي رشته كوه هاي زير اب به اندازه گرده اهن اورده شده با اب هاي سطحي به اقيانوس برابري مي كند.

اين گروه از دانشمندان كه در زمينه باكتري هاي اعماق اقيانوس ها تحقيق مي كردند به طور اتفاقي متوجه اين مسئله شدند.

موجودات دريايي آهن زنگ نزده را بسيار راحت تر جذب مي كنند. در اب، اهن نقشي بسيار مهم همانند نقش ازت بر روي زمين را ايفا مي كند. استفاده گسترده از ازت از ابتداي قرن بيستم باعث افزايش بازده كشاورزي شده است.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس، يك گروه از دانشمندان الماني و هندي آزمايش هايي مبني بر حاصلخيز كردن اقيانوس ها انجام مي دهند زيرا حاصلخيز شدن اقيانوس ها باعث افزايش شمار فيتو پلانكتون ها كه پايه زنجيره غذايي هستند مي شود.

پلانكتون ها دي اكسيد كربن اب را جذب مي كنند و اين باعث مي شود كه مقدار زيادي دي اكسيد كربن آزاد نشود زيرا ازاد شدن دي اكسيد كربن باعث گرم شدن زمين مي شود.

مطالب پیشنهادی :  تحقیق درباره آهن و انوع اهن ها

فقط قسمتي از اهن ناشي از مجراهاي ابي حرارتي كه در اعماق اقيانوس ها هستند و فشار در درون انها بسيار زياد است به سمت ابهاي سطحي هدايت مي شود و بدين ترتيب موجودات زنده ابي مي توانند ان را جذب كنند.

آهن زنگ نزن چیست

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا