تحقیق دانش اموزی

آلبالو و گیلاس

آلبالو و گیلاس

آلبالو و گیلاس

آلبالو و گیلاس دو میوه بسیار پرخاصیت هستند. آلبالو، مسکن تشنگی است و شربت آلبالو بهترین دارو برای افرادی است که عطش فراوان دارند. هسته آلبالو، ضد اسهال و قابض خوبی است و ضد فشار خون نیز می باشد. آلبالو، ضد مواد صفراوی، ضد حالت تهوع و ضد سنگ کلیه است. آلبالو، اشتهاآور بسیار خوبی است. ضماد و مرهم آلبالو برای باز شدن رنگ رخسار و چهره موثر و مفید است. مصرف آلبالو برای گرم مزاجان و مبتلایان به فشار خون و افرادی که چربی زیادی در شکم دارند سودمند است. مصرف آلبالو برای افرادی که خارش پوستی دارند موثر و مفید است. آلبالو خواص گیلاس را دارد و مصرف آن، اعصاب را آرامش می دهد، ولی در هر حال نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. آلبالو برای سوء هاضمه های لجوج بسیار مفید است. آلبالو میوه ای نرم کننده ملّین است. مصرف چند روز متوالی شربت یا مربای آلبالو برای معالجه نارسائی های کبد مفید است. شربت یا مربای آلبالو در معالجه التهاب و ورم معده و روده موثر است.

آشنایی با خواص آلبالو

خواص خوراکی ها– آلبالو یا به قول فرنگی ها همان گیلاس ترش sour- herry) از میوه های فصل تابستان است که هم به صورت خام به عنوان میوه، مورد استفاده قرار می گیرد و هم از آن در غذاها، دسرها و شیرینی های مختلف فصل استفاده می کنند. البته از مربا و شربت خوشمزه آن نیز نمی توان به راحتی گذشت؛ به خصوص اینکه شربت آلبالو خاصیت عطش زدایی نیز دارد. درضمن، بعضی ها برای رفع تشنگی، آب آلبالو را به شربت آن ترجیح می دهند. از طرف دیگر، این میوه طبیعتی سرد دارد؛ بنابراین خوردن آن به افراد گرم مزاج توصیه می شود. به طورکلی آلبالو، سرشار از ویتامین ها و املاح معدنی گوناگون به خصوص ویتامین و مقداری سدیم، منیزیم، پتاسیم، مس و روی است.

 

 

خواص درمانی:

– آلبالو باعث کاهش فشار خون می شود، بنابراین مصرف آن برای افرادی که دارای فشارخون بالایی هستند مفید است؛ علاوه بر این، غلظت خون را کم می کند و برای رفع مشکل کم خونی توصیه می شود.– آلبالو خاصیت صفرابری دارد و به دفع سنگ کلیه و کیسه صفرا کمک می کند. البته می گویند اگر آب یا مربای آلبالو با کمی رازیانه مخلوط شود، برای دفع سنگ مثانه و رفع سوزش مجاری ادرار مفید است.

– این میوه، نیروبخش بوده است و اثر ضدعفونی کننده بر روده ها دارد و در ضمن ورم معده را نیز کم می کند.

– آلبالو به طور کلی برای درمان رماتیسم، تصلب شرایین، نقرس و پیوره دندان مفید است.

– با توجه به اینکه آلبالو قندخون را کاهش می دهد، دیابتی ها می توانند آن را با خیال راحت مصرف کنند.

– این میوه ادرارآور بوده، برای رفع ورم کلیه مفید است.

– چاق ها نیز می توانند با خوردن آلبالو خودشان را لاغر کنند. علاوه بر این، آلبالو چربی خون را نیز پایین می آورد.

* آلبالو به علت داشتن قند لوولوز برای افراد دیابتی مضر نیست. هم چنین برای تقویت قدرت باروری مردان مفید است.

فواید آلبالو و گیلاس در کاهش وزن بدن

آلبالو و گیلاس دارای کالری و چربی کمی هستند و مقدار زیادی آب دارند. تحقیقات نشان داده که افزایش مصرف آب سطح انرژی و متابولیسم بدن را افزایش می دهد، در نتیجه انرژی بیشتری در بدن می سوزد.

بسیاری از افراد اثرات مفید میوه هایی مثل آلبالو و گیلاس را که دارای آب زیادی هستند، در کاهش وزن خود مشاهده کرده اند. هم چنین دارای پتاسیم بالا و سدیم کمی هستند که با نگهداری آب در بدن، تعادل آن را در بدن حفظ می کنند، زیرا رژیم های کم سدیم کم نمک باعث کمبود شدید آب در بدن می شوند.

گیلاس و آلبالو برای کاهش درد مفاصل، روماتیسم و نقرس بسیار مفید هستند.

خواص مشترک آلبالو و گیلاس:

* دارای مقدار زیادی مواد قلیایی هستند و اسیدیته خون را کاهش می دهند. بنابراین افرادی که می خواهند خونشان قلیایی شود، گیلاس و آلبالو بخورند.

* نوع سیاه رنگ این میوه ها، دارای مقدار زیادی آهن هستند و برای کم خونی مفید می باشند.

گیلاس و آلبالو برای کاهش درد مفاصل، روماتیسم و نقرس بسیار مفید هستند.

* برای افراد دچار نقرس مفید است، چون مقدار اسید اوریک را که در نقرسی ها بالاست، کاهش می دهد. اسید اوریک یک ماده زائد و دفعی است که در اثر هضم و جذب مواد غذایی در بدن بوجود می آید و اگر مقدار آن در بدن افزایش یابد، به کریستال هایی در مفاصل تبدیل می شود و درد و تورم را در آن قسمت ایجاد می کند.

* غنی از آنتی اکسیدان هستند، در نتیجه برای پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی مفید می باشند.

* دارای موادی هستند که درد حاصل از آرتریت التهاب مفاصل و نقرس را کاهش می دهد که این خاصیت را سایر میوه ها و سبزی ها ندارند.

* منبع غنی ملاتونین هستند. ملاتونین، یک آنتی اکسیدان قوی است که تأثیر آن بهتر و مؤثر از ویتامین های آنتی اکسیدانی وE وA است، زیرا هم محلول در چربی و هم محلول در آب است. در حالی که ویتامین محلول در آب و ویتامین های A و E محلول در چربی هستند.

آنتی اکسیدان های موجود در این میوه ها جلوی عمل رادیکال های آزاد را در بدن می گیرند. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که با حمله به سلول های سالم بدن، باعث تخریب آنها می شوند. تخریب سلولی توسط رادیکال های آزاد، باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در بدن و پیری زودرس سلول ها می شود.

علاوه بر موارد فوق، برای درمان بیماری های زیر نیز مفید هستند:

– سنگ کلیه – کاهش خطر سکته قلبی – پوسیدگی دندان ها

– رفع کم خوابی – جلوگیری از واریس رگ ها– کاهش التهاب بدن

– کاهش کلسترول خون – کاهش سردرد

علاوه بر خواصی که ذکر شد؛

گیلاس سینه را نرم می کند، معده را ضدعفونی نموده و تخمیر معده را از بین می برد با آن که معالج یبوست است، اسهال و به خصوص اسهال خونی را شفا می دهد. برای مبتلایان به رماتیسم – درد مفاصل و تصلب شرائین میوه بسیار مفیدی است. ماسک زیبایی که با گوشت گیلاس تهیه می شود پوست را نرم و رنگ آن را باز می کند. دم کرده گیلاس ادرار را زیاد می کند.

صاحب نظران بر این باورند که گیلاس دارای آنزیمی است که باعث شکسته شدن اسید اوریک و در نتیجه دفع آن می گردد. خوردن روزانه نصف فنجان گیلاس به مدت یک تا دو ماه سودمند است ولی نباید از رژیم غذائی نیز غافل بود.

گیلاس سموم بدن را از بین می برد، دستگاه هاضمه را مرتب کرده و اعصاب را تسکین می بخشد.

گیلاس سرشار از املاح معدنی است: دارای کلسیم، فسفر، پتاسیم، کلر، سدیم، منیزیم، گوگرد و مقدار قابل توجه آهن است.

هم چنین دارای کوبالت، مس، منگنز و روی می باشد.

گیلاس دارای ویتامین های ث، ب 2، آ و … نیز می باشد و برای چشم فوق العاده مفید است.

در قرن هجدهم دکتر له مری معروف درباره گیلاس نوشته است:

( گیلاس برای قلب، برای معده و روده مفید است اشتها را زیاد کرده و بدبویی را به خوشبویی تبدیل می کند. در عصر حاضر بر اثر بررسی هایی که در روی گیلاس به عمل آورده شده است گفته های پزشکان قدیمی درباره این میوه به ثبوت رسیده است.

و اکنون با آزمایش های علمی ما می دانیم که گیلاس از میوه هایی است که سموم بدن را بر طرف کرده و خون را تصفیه می کند، قوه دماغی بدن را تقویت کرده و کمبود املاح معدنی بدن را برطرف ساخته و دستگاه هاضمه را منظم می کند.

گاز جمع می شود و غذا تخمیر می گردد و هم چنین کسانی که املاح معدنی بدن آنها کم شده و یا بچه هایی که دیر رشد می کنند باید گیلاس بخورند و رژیم گیلاس بگیرند چون قند میوه گیلاس از نوع قند لوولوز می باشد. مصرف گیلاس به کسانی که بیماری دیابت دارند توصیه می شود.

ترکیباتی که در گیلاس وجود دارد تعدیل کننده PH خون است زیرا خون باید به مقدار 4/7 قلیایی باشد.

مصرف گوشت و مواد گوشتی خون را اسیدی می کند و بهترین تعدیل کننده آن میوه ها از جمله گیلاس است.

گیلاس را باید قبل از غذا خورد تا با آن جلوی زیادی اشتها را بگیرد. کسانی که برای کم خوردن و لاغری متوسل به قرص های شیمیایی می شوند می توانند از گیلاس که یک میوه طبیعی است و مصرف آن اندام را متناسب می کند کمک بگیرند، زیرا قرص های شیمیایی برای کم کردن اشتها اشخاص را لاغر می کند اما در مقابل برای سیستم اعصاب و دستگاه عروق و شریان ها مضر و خطرناک است و اعصاب را تحریک کرده و بی خوابی می آورد. کسانی که می خواهند از گیلاس برای لاغری و تناسب اندام خود کمک بگیرند باید در ابتدای غذای خود دویست و پنجاه تا سیصد و پنجاه گرم گیلاس بخورند و بعد منوی غذای آنها نباید دارای مواد نشاسته ای مثل نان ماکارونی، برنج، حبوبات و نان شیرینی باشد.

 

آلبالو و گیلاس

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا