جواب مطالعات نهم

آثار و پیامد های جنگ جهانی دوم بر ایران را بنویسید صفحه 96 مطالعات نهم

جواب فعالیت صفحه 96 مطالعات نهم

آثار و پیامد های جنگ جهانی دوم بر ایران را بنویسید صفحه 96 مطالعات نهم

جنگ جهانی دوم پیامدهای سیاسی و اقتصادی متعددی در ایران داشت. در نتیجه چنین وضعیتی بود که پروژه صنعتی سازی در ایران عصر رضا شاه نیز به عنوان یکی از سیاست های اقتصادی این حکومت از پیامدهای جنگ بی تأثیر نماند.

جنگ جهانی در دو مرحله بر صنعتی سازی در ایران تأثیر گذاشت و در نهایت منجر به پایان پروژه صنعتی سازی در کشور شد/ مرحله یکم این تأثیرگذاری از آغاز جنگ جهانی تا اشغال ایران در شهریور 1320 و مرحله دوم پس از اشغال ایران توسط نیروهای متفقین را در بر می گیرد.

نیاز ایران به صنایع و متخصصان آلمان جهت تأسیس، تجهیز، تعمیر و نگهداری صنایع نوپای خود موجب وابستگی صنعتی ایران به آلمان شد. قطع ارتباط ایران با آلمان در نتیجه محاصره دریایی این کشور توسط انگلستان، صنایع ایران را که به صنایع و متخصصان آلمانی وابسته شده بود، دچار بحران کرد. در ادامه هم اشغال ایران توسط متفقین موجب شد تا صنایع ایران در نتیجه سیاست های جنگی متفقین به تعطیلی کشیده شوند و یا در خدمت سیاست های نظامی آنان درآیند.

روس‌ها مقداری از مهمات و سلاح‌های ارتش ایران را به خاک خود منتقل کردند؛ علاوه بر آن قصد داشتند تا ماشین‌آلات و تجهیزات کارخانه‌های اسلحه و مهمات‌سازی را پیاده کرده و به شوروی انتقال دهند؛ اما از انجام‌ این کار صرف نظر کرده در عوض دولت ایران را وادار به عقد قراردادی کردند که به موجب آن‌ کارخانه‌های مزبور با نظارت و مشاورت متخصصان فنی روس به تولید سفارش‌های ارتش سرخ‌ بپردازد.

مطالب پیشنهادی :  اثار و پیامد های جنگ جهانی اول در ایران را بنویسید صفحه 91 مطالعات نهم

تمام هزینه‌های این کارخانه بر عهده ایران بود و تعیین و پرداخت بهای محصولات‌ تولیدی به آینده موکول شد. مضاف بر این شوروی، دولت ایران را ملزم کرد ۸۰ درصد تولید کارخانه کنسروسازی قائم‌شهر را به آن کشور بفروشد.

ایران برای تجهیز کارخانه‌های یاد شده و اجابت خواسته‌های روس ها، از ایالات متحده تقاضای وام کرد. همسایه شمالی به اینها هم قناعت نکرد و برای تامین هزینه‌های ریالی نیروهای خود در ایران این‌ بار، استقراض کرد. البته طرف مقابل هم پذیرفت تا معادل ارزش وام دریافتی، کالا در اختیار ایران قرار دهد.

آثار و پیامد های جنگ جهانی دوم بر ایران را بنویسید صفحه 96 مطالعات نهم

منبع: سایت انشاء بار

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا