تحقیق دانش اموزی

چگونه ریه ها بطور نرمال کار می کنند

چگونه ریه ها بطور نرمال کار می کنند

 

چگونه ریه ها بطور نرمال کار می کنند

      ریه ها درسمت چپ و راست قفسه ی سینه جای گرفته ،.هر ریه ازبخش هایی بنام لوب تشکیل شده است. نسج ریه ها نرم است و توسط دنده ها و قفسه ی سینه  محافظت می شود.هدف از وجود ریه ها رساندن اکسیژن به بدن و دفع دی اکسید کربن از بدن است.

اکسیژن ماده ای موثردرمتا بولیسم  بدن و تولید انرژی مي باشد. دی اکسید کربن هم محصول زائد این متابولیسم بوده و بایستی  از بدن دفع شود.

محل ریه ها در بدن

ریه ها در قفسه سینه قرار دارند و آنقدر بزرگ هستند که بیشتر فضای سینه را گرفته اند . هر انسان دو ریه دارد . ریه ها مثل چشم ها یا سوراخهای بینی یک اندازه نیستند در عوض ریه سمت چپ کمی بزرگتر از ریه سمت راست است .

فضای اضافی سمت چپ ، جایگاه قلب است . قفسه سینه از ریه ها محافظت می کند . قفسه سینه از ۱۲ دنده تشکیل شده است این دنده ها به ستون فقرات پشت کمر و دور ریه ها به هم متصل شده اند تا از ریه ها محفاظت کنند؛ دیا فراگم در زیر ریه ها قرار دارد، دیافراگم ماهیچه گنبدی شکل است که با ریه کار می کند تا عمل دم و بازدم انجام شود .

 

شما نمی توانید ریه ها را ببینید ولی لمس کردن آنها آسان است دستتان را روی قفسه سینه بگذارید و نفس عمیق بکشید . احساس می کنید قفسه سینه کمی بزرگتر می شود حالا هوای داخل ریه را بیرون بفرستید قفسه سینه به اندازه قبلی بر می گردد در حقیقت نیروی ریه ها را احساس کرده اید .

 

نگاهی به دورن ریه ها

ریه ها از بیرون شبیه اسفنج صورتی رنگ است . اما اسرار واقعی درون ریه هاست . در انتهای نای دو لوله بزرگ هست به این لوله ها ، لوله نای اصلی می گویند که یکی به سمت چپ و یکی به سمت راست متصل است 

هر شاخه اصلی نایژه شاخه هایی به درون لوله ها دارد که این شاخه ها مثل شاخه های درخت ، کوچک و کوچکتر می شوند ، به کوچکترین لوله نایچه گفته می شود؛ حدود ۳۰ هزار نایچه در هر ریه وجود دارد و هر نایچه تقریباً به اندازه مو می باشد .

 

در انتهای نایچه ها محل مخصوصی هست که کیسه های بسیار نازک به طور فشرده در آن وجود دارد و به آن آلوئولی یا حبابچه می گویند . حدود ۶۰۰ میلیون آلوئولولی در ریه ها وجود دارد . اگر آنها را بکشید تمام یک زمین تنیس را می پوشانند .

و اما درباره دم

وقتی قدم می زنید یا اتاقتان را تمیز می کنید و یا والیبال بازی می کنید شاید درباره دم ( فرو فرستادن هوا به داخل ریه ها ) فکر نکنید و به چیزهای دیگر بیندیشید . اما همیشه هوا را به داخل ریه ها فرو می فرستید دهها عضو بدن با هم کار می کنند تا هوا را به جایی که شما هرگز درباره آن فکر نکرده اید بفرستید .

 در حالیکه نفس می کشید دیافراگم شل و در نتیجه پهن می شود . و این باعث می شود به سمت پایین برود . بنابراین ریه ها در حالیکه پر از هوا می شوند فضای بیشتری برای بزرگ شدن دارند . تا زمانیکه ریه ها به دیافراگم می گویند دیگر پایین نرو ما پر از هوا شده ایم . دیافراگم تنها عضوی نیست که برای ریه ها جای بیشتر باز می کند ماهیچه های روی دنده نیز دنده ها را بالا و کنار می برند تا فضا برای ریه ها باز شود .

 در همین موقع هوا از طریق دهان و بینی داخل فرستاده می شود و هوا وارد نای می شود . در مسیر نای که هوا عبور می کند موهای کوچکی وجود دارد که به آنها سیلیا گفته می شود و به آرامی حرکت می کنند و خلط و گردو غبار را از ریه می گیرد .

هوا از طریق شاخه هایی وارد ریه می شود از طریق نای و نایچه ها و در پایان هوا وارد ۶۰۰ میلیون آلوئولی می شوند ریه ها بزرگ و بزرگتر می شوند .

 حالا نوبت به بازدم رسید

وقتی بازدم صورت می گیرد همه چیز برعکس دم است در این موقع به دیافراگم گفته می شود حرکت کن دیافراگم استراحت می کند و بالا می آید و هوا را از ریه ها بیرون می فرستد . ماهیچه های روی دنده شل می شوند و دنده های سینه دوباره حرکت می کند و فضا را در قفسه سینه کوچکتر می کنند .

 

تا به حال سلولها ، اکسیژن مورد نیاز را گرفته اند و خون ، دی اکسید کربن و گازهای دیگر را در بر دارد که باید از بدن خارج شود . خون دوباره از طریق مویرگها بر می گردد و بدن آنها را به بیرون می فرستد گازهای اضافی از طریق نایچه وارد نایژک و سپس نای و بالاخره از دهان و بینی خارج می شود .

 چگونه ریه ها بطور نرمال کار می کنند

منبع: سایت انشا باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا