تفکر و سواد رسانه ای

چگونه از مخاطب منفعل به فعال تبدیل شویم؟ سواد رسانه ای صفحه 112

چگونه از مخاطب منفعل به فعال تبدیل شویم؟ سواد رسانه ای صفحه 112

«مخاطب منفعل» از خود اختیاری در مقابل پیامهای رسانه ای نداشته، سهمی در شکل گیری پیام ندارد و آغوش خود را به روی هر پیام و رسانه ای گشوده است و همه پیام در ناخودآگاهش شکل می گیرد. اما «مخاطب فعال» در مقابل پیامهای رسانه ای از خود واکنش نشان می دهد و خودآگاهش را در شکل گیری پیام مشارکت می دهد.

«مخاطب فعال» کسی است که می داند، می خواهد و می تواند که به شکل مناسب و میزان متناسب از رسانه ها بهره برداری کند، در حالی که «مخاطب منفعل» بی برنامه، بی قاعده و بیش از حد، همیشه و همه جا حاضر و ناظر است، او امیر رسانه ها نیست بلکه اسر دست. آنهاست.

دیده‌بانی یا رصد آینده به عنوان دیگر رویکرد آینده‌پژوهی گفت: با استفاده از رصد کردن آینده، نقشه‌های تغییرات در آینده به عنوان خروجی اصلی آینده‌پژوهی به دست می‌آیند.

آینده‌پژوهی فرد را از حالت منفعل و رکود خارج کرده و به یک عنصر فعال تبدیل می‌کند و انسان به عنوان خلیفة‌الله نباید دست‌بسته و منفعل باشد.

فرد هوشیار و خلاق از علایم و سیگنال‌های ضعیف در جهت پیش‌بینی و شناخت مشکلات در آینده بهره‌مند می‌شود و آینده را بر اساس سه محور تنظیم می‌کند که شامل آینده‌ ممکن، آینده‌ احتمالی و آینده‌ ترجیحی است . دو مورد اول بدون هیچ دخالتی و با حفظ هنجارها آینده پیش‌بینی می‌شود؛ ولی مورد سوم آینده‌ای است که خود ما در ساخت آن نقش داریم و بر اساس ترجیحات ما شکل گرفته است.

مطالب پیشنهادی :  تصور شما از یک آدم معلول یا کم توان چیست؟ سواد رسانه ای صفحه 109

خلاقیت، پشتیبانی، جلوگیری از چالش‌ها و استفاده از روش‌های مدیریتی مالتی دیسیپلینی از ارکان اصلی این علم به شمار می‌روند.

آینده‌پژوهی به عنوان یک علم هالستیک و کل‌نگر، همکاری و مشارکت تمامی رشته‌ها اعم از رشته‌های فنی، پزشکی و علوم انسانی را می‌طلبد.

برنامه‌ریزی راهبردی بسیار کوتاه‌مدت‌تر از آینده‌پژوهی است و در طول سه تا پنج سال انجام می‌شود و این در حالی است که مطالعات و پیش‌بینی‌های آینده‌پژوهی گاها تا پنجاه سال نیز صورت می‌گیرد.

پیمان کیهان‌ور، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این مراسم بر ضرورت جایگزینی برنامه‌ریزی سنتی با سناریو نویسی تاکید کرد.

منظور از سناریونویسی در نظر گرفتن یکسری مراحل برای به انجام رساندن یک طرح است که از صفر تا صد آن نوشته شده و به تدریج اجرا می‌شود و یک ذهن پویا و فعال همواره در حال سناریو نویسی است.

در مواجهه با آینده دو دیدگاه وجود دارد، اولی آینده را پرتوی از گذشته می‌داند که در آینه‌ آینده بازتاب و نمود پیدا می‌کند و دومین دیدگاه نیز آینده را غیرقابل پیش‌بینی می‌داند.

جهان در هر لحظه در حال تغییر است و آینده‌پژوهی است که ما را در مقابله با این سونامی تغییر یاری می‌رساند.

نگاه حاکم بر آینده‌پژوهی، نگاهی سیستمیک است و این سیستم علاوه بر بررسی تک‌تک اجزا، روابط بین اجزا را نیز پیش‌بینی کرده و در راستای هم‌افزایی و به صورت سینرژیکی عمل می‌کنند.

حال و آینده‌ نزدیک، آینده‌ قریب‌الوقوع، آینده‌ میان‌مدت، آینده‌ بلند مدت و آینده‌ دور از جمله‌ این تقسیم‌بندی‌ها هستند.

آینده‌پژوهی همه‌ عرصه‌ها اعم از اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و صنعتی را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و همچنین طراحی و مهندسی آینده باید در این طرح در راس اهداف قرار بگیرد.

مطالب پیشنهادی :  تصور شما از یک آدم معلول یا کم توان چیست؟ سواد رسانه ای صفحه 109

این علم به سخن گفتن از آنچه که از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل نشده است، اشاره دارد و طبق قواعد هستی و سنت‌های الهی صورت می‌گیرد.

چگونه از مخاطب منفعل به فعال تبدیل شویم؟ سواد رسانه ای صفحه 112

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا