علوم پایه پنجم

چرا برای عوض کردن گل گلدان خاک اطراف ریشه به گلدان دیگر منتقل می کنیم

چرا برای عوض کردن گل گلدان خاک اطراف ریشه به گلدان دیگر منتقل می کنیم

جواب: برای این که به تارهای ریز روی ریشه آسیب نرسد.

برای اینکه بتوانید به راحتی گل را از گلدان قدیمی جدا کنید، ابتدا خاک آن را به وسیله مقدار زیادی آب کاملا خیس کنید و چند ساعت گل و گلدان‌تان را به حال خود رها کنید. وقتی آب درون خاک گلدان نفوذ کرد جداسازی گل از درون آن به راحتی امکان پذیر می‌شود. در چنین شرایطی به هیچ عنوان ساقه گل را به صورت مستقیم از گلدان نکشید؛

چرا که ممکن است به گل آسیب وارد شود. البته برعکس کردن گل و کمی چرخاندان آن درون دست باعث می‌شود تا به راحتی از گلدان جدا شود. معمولا با توجه به خاکی که برای گل‌تان درنظر گرفته‌اید، جدا سازی آن کار آسانی است.

هر چقدر خاک گلدان اسفنجی‌تر و سبک‌تر باشد عمل جدا سازی آن از گلدان راحت‌تر خواهد بود.

از این رو فقط دقت داشته باشید تا در هنگام جدا سازی، گل از دستانتان رها نشود؛ چرا که در صورت برخورد گل بر روی زمین می‌تواند آسیب فراوانی به آن وارد شود.

بهترین گزینه برای این کار این است که در حالت نشسته این کار را انجام دهید. در ضمن در هنگام جدا سازی گل از گلدان به هیچ عنوان خاک آن را از ریشه گل جدا نکنید. چرا که این خاک برای سازگار شدن گل با گلدان و خاک جدید کاملا ضروری است.

-خاک گیاهتان تُهی و عاری از مواد مغذی شده باشد -گیاهان سالم مواد مغذی مورد نیازشان را از خاکی که درونشان هستند می‌گیرند. اگر خاک گیاهتان بد منظر شده یا روی آن را دلمه‌هایی از نمک، کپک یا قارچ پوشانده است، وقتش رسیده که گلدان و همچنین خاک گیاهتان را تعویض کنید.

چرا برای عوض کردن گل گلدان خاک اطراف ریشه به گلدان دیگر منتقل می کنیم

منبع: سایت انشا باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا