هدیه های اسمانی ششم

درباره اداب دید و بازدید در اسلام تحقیق کنید

درباره اداب دید و بازدید در اسلام تحقیق کنید

درباره اداب دید و بازدید در اسلام تحقیق کنید

‌‌بر اساس‌ روايت‌ها، پذيرايي‌ از مهمان‌ اهميت‌ ويژه‌اي‌ دارد.
‌‌رسول‌ خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) مي‌فرمايد: هنگامي‌ كه‌ خدا اراده‌ نيكي‌ به‌ جمعيتي‌ كند، هديهِ‌ گران‌ بهايي‌ براي‌ آنان‌ مي‌فرستد. عرض‌ كردند: اي‌ پيامبر خدا! چه‌ هديه‌اي؟ فرمود: مهمان‌ كه‌ با روزي‌ خويش‌ وارد مي‌شود و گناهان‌ خانواده‌ را با خود مي‌برد و گناهان‌ بخشوده‌ مي‌شوند

آداب‌ مهماني‌ اسلامي‌
1. سادگي‌ و پرهيز از تكلّف‌
‌‌بايد كوشيد تا مراسم‌ مهماني، رنگ‌ خدايي‌ ومعنوي‌ داشته‌ باشد. يكي‌ از مواردي‌ كه‌ به‌ اين‌ مراسم‌ رنگ‌ و بوي‌ الهي‌ مي‌بخشد، سادگي‌ و پرهيز از‌ تجمل‌ گرايي‌ است.

2. اعتدال‌ و پرهيز از اسراف‌
‌‌معمولاً عادت‌ داريم‌ در مهماني‌ها غذاهاي‌ متنوع‌ و بيش‌ از نياز افراد فراهم‌ و سفره‌اي‌ رنگين‌ را آماده‌ سازيم؛ بايد بكوشيم‌ از اين‌ ويژگي‌ زشت‌ بپرهيزيم‌ و آن‌ را به‌ صفت‌ پسنديده‌ اعتدال‌ نزديك‌ كنيم. با رعايت‌ اعتدال‌ در مراسم‌ اطعام، مي‌توان‌ جلوي‌ بسياري‌ از اسراف‌ها را گرفت‌ و آن‌ را براي‌ نيازمندان‌ صرف‌ كرد. امام‌ رضا(علیه السلام) مي‌فرمايد: مردي، اميرالمؤ‌منين(علیه السلام) را به‌ خانه‌ خود دعوت‌ كرد، حضرت‌ فرمود: مي‌آيم‌ در صورتي‌ كه‌ سه‌ كار را به‌ عهده‌ بگيري‌ و بپذيري. پرسيد: آن‌ سه‌ كار چيست؟ فرمود: از خارج‌ منزل‌ چيزي‌ برايم‌ نياوري، در منزل‌ چيزي‌ از من‌ پنهان‌ نكني‌ و بر خانواده‌ خود تنگ‌ نگيري‌ و سهم‌ خوراك‌ آنان‌ را كم‌ نكني. او قبول‌ كرد علي(علیه السلام) هم‌ دعوتش‌ را پذيرفت.

3. حضور نيازمندان‌
بي‌گمان‌ يكي‌ از موارد نيكوي‌ اطعام‌ و افطاري‌دادن‌ كمك‌ به‌ نيازمندان‌ و مستمندان‌ است؛ بايد كوشيد تا اين‌ هدف‌ مقدس‌ در همه‌ مهماني‌ها تحقق‌ يابد و مجلس‌ اطعام‌ با حضور محرومان، معنوي‌ و روحاني‌ شود. اگر ما در مراسم‌ اطعام‌ به‌ ويژه‌ افطاري‌ها، نيازمندان‌ را فراموش‌ كنيم، ارزش‌ اخروي‌ آن‌ كاهش‌ مي‌يابد.
‌‌متأسفانه‌ در مجالس‌ اطعام‌ و افطاري‌ها، نيازمندان‌ حضور كم‌تري‌ دارند، در حالي‌ كه‌ پاداش‌ اطعام‌ نيازمندان‌ از بهترين‌ و زيباترين‌ ثواب‌هاي‌ اخروي‌ به‌ شمار مي‌آيد.

4. شكر نعمت‌
‌‌دارايي‌ انسان‌ها وسيله‌ خوبي‌ براي‌ كسب‌ پاداش‌هاي‌ الهي‌ است. در صورت داشتن‌ ثروت‌ كافي‌ مي‌توان‌ با برپايي‌ مراسم‌ مهماني‌ و اطعام، درِ خانه‌ را به‌ روي‌ انسان‌هاي‌ نيازمند بگشاييم‌ و خدا را به‌ جهت‌ نعمتش‌ شكر گزار باشيم.

درباره اداب دید و بازدید در اسلام تحقیق کنید

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا