هدیه های اسمانی ششم

تشویق کردن دیگران به کار خوب چه اثری دارد؟

تشویق کردن دیگران به کار خوب چه اثری دارد؟

تشویق کردن دیگران به کار خوب چه اثری دارد؟

پاسخ فعالیت: باعث می شود تا کارهای خوب را همه ی مردم انجام دهند

تشویق کردن کودک هنگام انجام رفتار درست باعث می شود کودک انگیزه بیش تری درجهت انجام رفتارها و اعمال مثبت پیدا کند.والدین و اطرافیان باید به این نکته توجه داشته باشند که هنگام تشویق کردن نباید به شخصیت کودک برچسب بزنند و فقط باید رفتار او راتحسین کنند.

 

تشویق کودکان

 

تشویق باید به نوعی باشد که تصویر واقعی عمل کودک را نشان دهد و نباید شکلی اغراق آمیز و غیرواقعی بگیرد. تشویق جایگاه مهمی در اصول تربیتی در کودکان دارد.یکی از بهترین راه ها برای تشویق کودک به رفتارهای خوب، استفاده از جایزه دادن است.

تشویق و تحسین زمانی موثر واقع می شوند که از روش های مناسب و صحیح جهت تشویق کودک استفاده شود.مثلا رفتارهای خوب فرزندتان را در طول روز یادداشت کنید ودر پایان روز در مورد آن با او صحبت کنید.این عمل باعث کودک احساس خوبی نسبت به خود پیدا کند.
پاداش دادن به رفتارهای مثبت کودک،از طریق علاقه نشان دادن،ابراز صمیمیت ولبخند،نوازش ودر آغوش کشیدن از ساده ترین ودر عین حال تاثیر گذارترین روش تشویق است.
جایزه یکی از پاداش های نیرومند است که می تواند برای تغییر رفتار مورد استفاده قرار گیرد.

سعی کنید نوع روش تشویقی که برای فرزندتان در نظر می گیرید متناسب با سن او باشد.در این زمینه والدین باید خلاق باشند واز روش های کلامی و غیرکلامی یکسانی برای تشویق فرزندشان استفاده نکنند.

درونی کردن رفتار، به این معنی ست که رفتار‌های مناسب در کودک درونی شده باشد و او بدون نیاز به تشویق یا تنبیه، رفتار مد نظر را از خود نشان بدهد. به عنوان مثال، اگر شما انسان قانون‌مداری باشید و احترام به قوانین، جزو اولویت‌های شما باشد، هرگز از یک چراغ قرمز عبور نمی‌کنید. عبور نکردن شما از چراغ قرمز، به دلیل ترس از پلیس یا پرداخت جریمه نیست، بلکه به دلیل این است که احترام به قانون در وجود شما نهادینه و درونی شده است. یک انسان قانون‌مدار حتی در زمانی که هیچ پلیسی نیست و هیچ دوربینی عبور او از چراغ قرمز را ثبت نمی‌کند، باز هم پشت چراغ قرمز می‌ایستد.

مطالب پیشنهادی :  اگر برای شناخت وظایف دینی به مراجع تقلید مراجعه نکنیم چه مشکلاتی پیش می اید

حال به بحث کودکان برگردیم. شما برای تثبیت و درونی کردن رفتارهای مناسب در کودک، نیاز به تشویق کردن او دارید. اما تشویق کردن باید رفته‌رفته کاهش یابد و در نهایت از بین برود. مادامی که رفتار صحیح کودک، وابسته به تشویق کردن باشد، به معنی آن است که در او درونی نشده است.

تشویق کردن دیگران به کار خوب چه اثری دارد؟

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا