تحقیق دانش اموزی

تاژک چیست و چه کاربردی دارد تحقیق کنید

تاژک چیست و چه کاربردی دارد تحقیق کنید

تاژک چیست و چه کاربردی دارد تحقیق کنید

تاژک باکتریایی دارای نقش حرکتی برای باکتری ها میباشد و در برخی خانواده های باکتریایی دارای خواص آنتی ژنتیکی بالایی می باشد به طوری که طبقه بندی آن دسته از باکتری ها به وسیله ی خواص آنتی ژنتیکی تاژک آنها صورت می گیرد. در این مبحث ابتدا به بیان تفاوت های تاژک های یوکاریوتی و پروکاریوتی می پردازیم سپس به تشریح ساختار و عملکرد و اهمیت تاژک در باکتری ها می پردازیم.

تفاوت های تاژک یوکاریوتی و پروکاریوتی چیست؟

در زیر اصلی ترین تفاوت های بین تاژک های یوکاریوتی و پروکاریوتی فهرست شده است.که در ادامه این مبحث به شرح آنها خواهیم پرداخت.

 

  •     زیر واحد های تشکیل دهنده تاژک باکتریایی از پروتئینی به نام فلاژلین تشکیل شده است  حال اینکه واحدهای تشکیل دهنده تاژک های یوکاریوتی پروتئینی به نام توبولین است.
  •    همانطور که می دانید و در شکل نشان داده شده است آرایش تاژک های یوکاریوتی متشکل از 9 جفت توبولین می باشد و یک جفت هم در وسط قرار میگیرد. اما تاژک های پروکاریوتی دارای ساختمانی تو خالی می باشد و واحد های سازنده تاژک به صورتی کنار یکدیگر قرار می گیرند که یک لوله تو خالی را به وجود می آورند.
  •    نیروی محرکه لازم جهت چرخش تاژک در یوکاریوت ها از هیدرولیز ATP    تامین می گردد. این نیرو در باکتری ها از نیروی محرکه پروتونی تامین می گردد که در ادامه بحث به طور کامل تری به آن می پردازیم.
  •  نحوه حرکت تاژک نیز در یوکاریوت ها و پروکاریوت ها متفاوت می باشد به طوری که در پروکاریوت ها حرکت تاژک به صورت چرخشی بوده و تاژک حول یک محور فرضی می چرخد ولی در یوکاریوت ها تاژک دارای حرکاتی شلاقی میباشد که شاید بهترین مثالی که از آن بتوان یاد آور شد حرکات شلاقی اسپرم باشد. در این رابطه نیز به طور مفصل تری توضیح داده خواهد شد.

ساختمان تاژک باکتریایی 

  •    حرکت در اکثر گونه های باکتریایی توسط ماشین مولکولی پیچیده ای به نام تاژک انجام می شود که در آن  مقدار بسیار زیادی پروتئین مختلف به کار رفته است که اصلی ترین آنها پروتئین فلاژین  می باشد. این نانو ماشین حیرت آور تا  300 دور بر ثانیه چرخش دارد و نیروی گشتاور آن برابر با 1400 پیکونیوتن نانومتر بر ثانیه (1400 piconewton-nms) می باشد. طول تاژک از پیلی بلند تر بوده و دارای حرکت است اینها اصلی ترین تفاوت های ظاهری تاژک و پیلی می باشد که در شکل زیر به خوبی نشان داده شده است

 

تاژک چیست و چه کاربردی دارد تحقیق کنید

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا