جواب مطالعات هشتم

ایا به نظر شما انسان ها در هنگام جنگ نیز باید حقوق دیگران را رعایت کنند؟

جواب فعالیت صفحه 97 مطالعات هشتم

ایا به نظر شما انسان ها در هنگام جنگ نیز باید حقوق دیگران را رعایت کنند؟

جواب فعالیت :

رعایت حقوق انسانی چه در زمان صلح و چه در زمان جنگ لازم است. در زمان جنگ اجازه حمله به غیر نظامیان-آثار فرهنگی به دلیل اینکه میراث فرهنگی هستند و باید برای بیان هویت و فرهنگ به نسل های بعدی منتقل شوند، باید محافظت گردد.

مطلب مرتبط:

جنگ پدیده‌ای است با قدمتی به درازای تمدّن بشری و از بدو تشکیل جوامع انسانی تا کنون با بشر همراه بوده است؛ امّا با دیدگاه‌ها و اهداف متفاوت نسبت به این پدیده در میان اقوام، ادیان و مکاتب گوناگون. نوع بشر همواره بر اساس ندای فطرت خویش کاهش خشونت در جنگ‌ها را خواستار بوده است و نگرش کنونی به حقوق بشردوستانه پاسخی است به این ندای برآمده از فطرت بشری.

در میان ادیان الهی، بی تردید اسلام الهام بخش ترین دین در ترویج و حمایت از حقوق بشر دوستانه به شمار می رود. مسلمانان با التزام به دستورات مأخوذه از منابع حیات بخش اسلام؛ یعنی قرآن مجید، سیره پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) در دوران زمامداری شان و نبردهایی که با مخالفان داشته اند بطور عملی با حقوق بشر دوستانه آشنا شده اند.

همچنین، انبوه روایات در کتب روایی شیعه از ائمه معصومین(ع) و نیز احادیث و اخبار منقوله از اهل سنت در این خصوص به حدی است که با هیچیک از ادیان دیگر قابل مقایسه نمی باشد. این سیره حقوق بشر دوستانه اسلام ناظر به تمام مراحل نبرد از قبل از آغاز به جنگ تا پس از خاتمه جنگ، و نیز شامل تمام کسان از نظامی و غیر نظامی، و نیز اوقات، اماکن، محیط زیست و هر آنچه از جنگ تأثیر می پذیرد، بوده و سند افتخار بی تردیدی در عشق اسلام و رهبران آن به شأن والای انسانیت است.

مطالب پیشنهادی :  مهمترین دلیل موفقیت کودتای 28 مرداد چه بود تحقیق کنید

ایا به نظر شما انسان ها در هنگام جنگ نیز باید حقوق دیگران را رعایت کنند؟

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا