تحقیق دانش اموزی

امگا ٣ چيست تحقیق کنید

امگا ٣ چيست تحقیق کنید

امگا ٣ نوعی اسيد چرب یا چربی مایع می باشد که در گروه چربيهای مرکب غير اشباع قراردارد . اولين پيوند دوگانه آن بين اتم کربن های ٣و ۴ در ساختمان شيميایی مولکول است و همين محل قرار گرفتن پيوند دوگانه باعث خواص بيوشيميایی خاص اسيد های چرب منجمله امگا ٣ ميش ود. اگر اولين پيوند دوگانه بين اتم کربن های ۶و ٧ باشد، مولکول ایجاد شده را امگا 6 و اگر بين اتم کربن های ٩و ١٠ قرار گيرد، به آن امگا ٩ ميگویند که هریک خواص شيميایی مربوط به خود را دارند.


سه اسيد چرب معروف از خانواده امگا ٣ عبارتند از:
(ALA) ١- آلفا لينولئيک اسيد
( EPA ) ٢- ایکوزاپنتائنيک اسيد
( DHA ) ٣- دوکوزا هگزائنيک اسيد
روغن بذر کتان می باشد . پس از آن روغن گردو، جوانه گندم و سویا حاوی ALA مهمترین منبع این اسيد چرب می باشند.
فقط ماهی DHA و EPA منبع اصلی دو اسيد چرب دیگر یعنی بخصوص ماهی آبهای سرداست. تحقيقات علمی نشان می دهد که امگا ٣ در تنظيم متابوليسم بدن دو نقش اساسی زير را بر عهده دارد:
١- در سيستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن
٢- در اجرای بهينه وظایف سلولها

نقش امگا ٣ در سرطان
سرطانها بعد از بيماریهای قلبی عروقی دومين علت مرگ در کشورهای اروپایی است . طبق تحقيقات انجام شده در افرادی که دو بار در هفته عادت به مصرف ماهی داشته اند، سرطان معده ۵٠ % ، سرطان رحم ٢٠ % و سرطان تخمدان ٣٠ % کمتر از دیگران بوده است . امگا ٣ موجود در ماهی ميتواند مانعی در چرخه دفاعی سلولی بوده و در افراد مبتلا به سرطان مانع از افزایش تعداد سلول های سرطانی و ترشح سموم حاصل از سلول های سرطانی شود. اسيد چرب امگا ٣ در ساختمان غشاء سلول ( اپيدرم) وجود دارد و افزایش مصرف امگا ٣ مانع  ورود رادیکال های آزاد به هسته سلولی و ضرر های ایجاد شده توسط آنها به هسته و سلولی می گردد.

نقش امگا ٣ در بيماریهای مفصلی
نقش مهمی در جلوگيری از ایجاد واکنش های التهابی درد مفاصل ( EPA و DHA ) امگا ٣ دارد. ازدیاد بيش از حد امگا ۶ در خون ( مثلا به دنبال افزایش توليد آراشيدونيک اسيد پس از و در نتيجه پيشرفت التهابات E مصرف مقدار زیاد گوشت ) باعث افزایش توليد پروستاگلاندین 2 و عفونتها می گردد . امگا ٣ در ذخير ه سازی داروها نيز نقش دارد و با مصرف آن می توان به تدریج از دوز داروهای مصرفی کاست . برای درمان بيماران مبتلا به التهاب مفاصل بهتر است موجود در روغن ماهی ) را با دوز بالا تجویز نمود و ) DHA و EPA ابتدا مکمل های غذایی حاوی سپس بتدریج از آن کم کرد و با تغذیه ب ا مواد غذایی حاوی این دو اسيد چرب یعنی ماهی ادامه داد. ثابت شده که تجویز ٣عدد قرص روغن ماهی در روز مي تواند تاثير مثبت در بهبود آرتریت روماتوئيد داشته باشد.

نقش امگا ٣ در پوکی استخوان (استئو پروز)
با مصرف دائمی و منظم امگا ٣ ( چه از طریق مصرف مکمل و چه بصو رت مصرف ماهی ) جذب علاوه بر افزایش جذب کلسيم، DHA و EPA کلسيم از روده ها بيشتر ميشود . مصرف سلولهای استخوانی را تحریک کرده و کلسيم را بهتر در آنها رسوب می دهد.

نقش امگا ٣ در سایر بيماریها
به بود رشد کودکان، درمان ،( PMS ) نقش امگا ٣ در بهبود دردها و علائم پيش از قاعدگی کاهش ،MS کودکان بيش فعال، بهبود بيماریهای تنفسی و گوارشی، آلزایمر، ميگرن و فشارهای روحی و عصبی به اثبات رسيده است.
پس از مغز در چشم و سپس در اسپرم زیاد می باشد، ( DHA) با توجه به اینکه غلظت امگ ا ٣ در بهبود اختلالات بينایی موثر مي باشد . تجویز امگا ٣ در درمان بيماریهای پوستی پسوریازیس و اگزما و همچنين بيماریهای کليوی نيز نتيجه بسيار خوبي داشته است. در ١٠٠ سال گذشته با افزایش مصرف گوشت و روغنهای گياهی سویا و آفتابگردان مصرف اسيد های چرب امگا ۶ افزایش یافته است . با توجه به اینکه آنچه نقش اساسی در پيشگيری از بروز بيماریهای قلبی – عروقی و مغزی دارد، تعادل بين نسبت امگا ۶ و امگا ٣ در بدن نه افزایش نسبت هر کدام به تنهایی است، بنابراین افزایش یک طرفه امگا ۶ در بدن نه تنها سودمند نمی باشد، بلکه ميتواند اثر منفی بر روی سيستم ایمنی هم داشته باشد . اگر تفاوت سطح امگا ٣ و امگا ۶ در بدن زیاد باشد، آمادگی بدن برای ایجاد التهابات افزایش یافته و ریسک ابتلا به بيماریهای التهابی و عفونی بالا ميرود . مصرف بيش از حد غلات باعث بالارفتن
سطح امگا ۶ در خون ميشود . مصرف گوشتها و چربی های حيوانی هم سطح امگا ۶ را در خون بالا ميبرد.

مکمل های روغن ماهی:
ماده اصلی کپسول های حاوی روغن ماهی امگا ٣ می باشد. کپسول هایی که امگا ٣ دارند شفاف و بدون کدورت هستند و در داخل آنها ۵٠٠ یا ١٠٠٠ و EPA ميلی گرم روغن ماهی وجود دارد. ماده موثر هر کپسول اسيد چرب و ١٢٠ EPA می باشند. در هر کپسول ١٠٠٠ ميليگرمی ١٨٠ ميلی گرم DHA و D و A وجود دارد. بقيه مواد داخل کپسول شامل ویتامينهای DHA ميليگرم و اسيدهای چرب خنثی است. E

خلاصه:
اسيد های چرب امگا ٣ از اسيدهای چرب غير اشباع هستند که در ماهيهای چرب و همچنين برگهای سبز تيره سبزیها یافت ميشوند . این چربيها کاهنده چربيهای خون بوده با ک اهش ميزان رادیکالهای آزاد و حفظ سلامت سلولها نقش مهمی در پيشگيری از بيماریها و حتی درمان برخی از آنها بعهده دارند . نقش امگا ٣ در پيشگيری از بيماریهای قلبی عروقی و برخی سرطانها به اثبات رسيده است . امروزه ثابت شده که با مصرف یک قاشق غذاخوری امگ ا ٣
ميتوان ۵٠ % خطر بيماریهای قلبی عروقی را کاهش داد . ميزان مورد نياز امگ ا ٣ با مصرف دو وعده ماهی در هفته و یا استفاده از کپسولهای روغن ماهی (روزانه یک کپسول ) تامين ميگردد. نسبت مصرف امگا ٣ به امگا ۶ بسيار مهم است و نباید ميزان امگ ا ۶ دریافتی (حاصل از
مصرف غلات، گوشتها و چر بيهای حيوانی و روغن آفتابگردان ) بيشتر از ميزان امگ ا ٣ باشد. منابع عمده امگا ٣ عبارتند از: ماهی، روغن زیتون، بذر کتان و روغن گردو.

امگا ٣ چيست تحقیق کنید  امگا ٣ چيست تحقیق کنید  امگا ٣ چيست تحقیق کنید

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا