هدیه های اسمانی ششم

امام حسین چه ویژگی هایی داشت ؟

امام حسین چه ویژگی هایی داشت ؟

امام حسین چه ویژگی هایی داشت ؟

از خصایص و ویژگی های امام حسین (ع) شجاعت بی نظیر اوست. امام حسین (ع) در روز عاشورا در حالی می جنگید که تمامی یاران و نزدیکان خود را از دست داده بود. داغ مصیبت، گرسنگى و تشنگى عرصه را بر هر انسانی تنگ می کند. امّا با این ‏همه امام با یورش‌هاى شجاعانه خویش بردشمن مى ‏تاخت، و همچون صاعقه‏ اى بر سپاه دشمن فرود مى ‏آمد، و آنان را مانند برگ درخت، در اطراف خود به خاک ‏وخون مى ‏کشاند

یکی از ارزش های اخلاقی انسان، صبر است. امام حسین (ع) الگوی کامل و جامعی برای صبر است، که صبر را با تمام اقسام و ابعادش در زندگی و رفتار خویش به بشریت نشان داد امام در روز عاشورا ، هنگامیکه فشار نظامی، تشنگی و مشکلات دیگر هجوم آوردند،

فروتنی و تواضع

امام حسین (ع) مانند جد بزرگوارش در فروتنی و تواضع اسوه حسنه و الگو برای جهانیان بود؛ چنان كه در تفسیر عیاشی مذكور است: حسینعلیه السلام بر جمعی از مساكین بگذشت كه عبای خویش را بر زمین گسترده و مشغول خوردن نان خشكی بودند، حضرت را دعوت به نشستن و خوردن غذای خود نمودند، امام حسین فورا دعوت آنان را اجابت نمود و مشغول خوردن نان آنان شدند و فرمودند:( ان الله لا یحب المستكبرین) بدرستی كه خدا متكبران را دوست ندارد و سپس فرمود: من دعوت شما را پذیرفتم شماهم دعوت مرا اجابت كنید و آنان را با خود به خانه برد و همسر خود رباب را فرمود: آنچه ذخیره كرده ای بیاور، و ایشان را ضیافت و انعام فرمود. 

قاطعیت

مطالب پیشنهادی :  مهم ترین اتفاق زندگی پویای ولی چه بود

یكی از صفت های بارز و سجایای اخلاقی حسین علیه السلام ارادة قوی و عزم راسخ و تصمیم قاطع آن بزرگ مرتبه است كه این خصلت را از جد گرامی محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله به ارث برده است كه حضرت محمد (ص) با این قاطعیّت بود كه توانست مسیر تاریخ و معنای زندگی و ملاک ارزش ها را تغییر دهد و یك تنه دربرابر همه قدرت های شیطانی كه می خواستند از گفتن كلمه الله جلوگیری كنند ایستاد.

شرم و حیا

امام حسین علیه السلام هنگام بخشش به سائل دچار شرم و حیا می شدند و بر او رقت می کردند. داستان یک عرب بیابان نشین که از امام حسین ع ضمن خواندن ابیاتی درخواستی کرد، از آن جمله است. حضرت وارد خانه شدند و چهار هزار درهم در عبایشان پیچیدند و آن را بخاطر حیا از سائل از شکاف در منزل به او دادند و گفتند:« بگیر، من از تو معذرت می خواهم که درصورتی که در آینده مال و ثروتی بدست آوردیم، ابر رحمت ما بر تو خواهد بارید؛ ولی چه کنم که زمانه متحول است و ما از مال و دنیا اندکی داریم.

امام حسین چه ویژگی هایی داشت ؟

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا