تحقیق دانش اموزیتفکر و سواد رسانه ای

آیا با استفاده مشروط و محدود از رسانه ها موافق هستید؟

آیا با استفاده مشروط و محدود از رسانه ها موافق هستید؟

نگاه کلی نسبت به رسانه سه رویکرد وجود دارد:

  1. بد بین‌ها
  2. خوش‌بین‌ها
  3. واقعبین‌ها

بدبین‌ها فقط تهدیدهای رسانه را می‌بینند، خوش‌بین‌ها و بدبین‌ها منفعل هستند، بدبین‌ها به سمت هراسان‌سازی و تاخیر در استفاده از رسانه می‌روند، استفاده بدبین‌ها ممنوع است

خوشبین‌ها فقط فرصتها را می‌بینند، خوش‌بین‌ها و بدبین‌ها منفعل هستند، خوشبین‌ها بدون محدودیت استفاده می‌کنند و استفاده‌ای آزاد دارند

واقع بین‌ها فرصت و تهدید رسانه را با هم می‌بینند، فعال هستند، و به سمت توانمند سازی می‌روند(سواد رسانه ای)، استفاده واقع بین‌ها محدود و مشروط است

مهارت های سواد رسانه ای به نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و همه افراد جامعه کمک می کند تا بتوانند یک مخاطب فعال، خلاق، گزینشگر و هوشمند باشند نه صرفا یک مصرف کننده ساده و خام برای پیام های رسانه ای.

نقش واژه ها و کلمات در انتقال مفاهیم از فردی به فرد دیگر، تنها ۷ درصد است و ۳۸ درصد مربوط به لحن صدا و ۵۵ درصد دیگر مربوط به زبان بدن است و یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از استیکرها در پیامک ها و شبکه های اجتماعی، همین ناتوانی کلمات در انتقال مفاهیم است.

 سواد رسانه ای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا اینکه میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد.

در رژیم مصرف مواد غذایی، باید هم مشروط و هم محدود عمل کرد،مشروط به سالم بودن و محدود به میزان مورد نیاز و همین فرمول را برای سواد رسانه ای نیز به کار می بندیم. 

مطالب پیشنهادی :  پیامد های پیروی از کلیشه بدن برای فرد و جامعه چه خواهد بود

رسانه ها مدام الگوهای رفتاری متفاوتی را به ما نشان می دهند و در این بازار شلوغ،این حق انتخاب را به ما می دهند که الگوی رفتاری خود را انتخاب کنیم. در عین حال به طور ناخودآگاه با تغییر عقاید، نگرش ها و باور های ما، ما را به سمت ا لگوی رفتاری خاصی حرکت می دهند.

گاهی غرق شدن در فضاهای رسانه ای بطور ناخودآگاه تشخیص میان دنیای واقعی و خیالی را برای ما دشوار می کند و ما گاهی تصور می کنیم همان اعمال و رفتارهای دنیای خیالی می تواند در دنیای واقعی هم تداوم داشته باشد.

آیا با استفاده مشروط و محدود از رسانه ها موافق هستید؟

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا