آیا با استفاده مشروط و محدود از رسانه ها موافق هستید؟
آیا با استفاده مشروط و محدود از رسانه ها موافق هستید؟
نگاه کلی نسبت به رسانه سه رویکرد وجود دارد:
- بد بینها
- خوشبینها
- واقعبینها
بدبینها فقط تهدیدهای رسانه را میبینند، خوشبینها و بدبینها منفعل هستند، بدبینها به سمت هراسانسازی و تاخیر در استفاده از رسانه میروند، استفاده بدبینها ممنوع است
خوشبینها فقط فرصتها را میبینند، خوشبینها و بدبینها منفعل هستند، خوشبینها بدون محدودیت استفاده میکنند و استفادهای آزاد دارند
واقع بینها فرصت و تهدید رسانه را با هم میبینند، فعال هستند، و به سمت توانمند سازی میروند(سواد رسانه ای)، استفاده واقع بینها محدود و مشروط است
مهارت های سواد رسانه ای به نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و همه افراد جامعه کمک می کند تا بتوانند یک مخاطب فعال، خلاق، گزینشگر و هوشمند باشند نه صرفا یک مصرف کننده ساده و خام برای پیام های رسانه ای.
نقش واژه ها و کلمات در انتقال مفاهیم از فردی به فرد دیگر، تنها ۷ درصد است و ۳۸ درصد مربوط به لحن صدا و ۵۵ درصد دیگر مربوط به زبان بدن است و یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از استیکرها در پیامک ها و شبکه های اجتماعی، همین ناتوانی کلمات در انتقال مفاهیم است.
سواد رسانه ای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا اینکه میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد.
در رژیم مصرف مواد غذایی، باید هم مشروط و هم محدود عمل کرد،مشروط به سالم بودن و محدود به میزان مورد نیاز و همین فرمول را برای سواد رسانه ای نیز به کار می بندیم.
رسانه ها مدام الگوهای رفتاری متفاوتی را به ما نشان می دهند و در این بازار شلوغ،این حق انتخاب را به ما می دهند که الگوی رفتاری خود را انتخاب کنیم. در عین حال به طور ناخودآگاه با تغییر عقاید، نگرش ها و باور های ما، ما را به سمت ا لگوی رفتاری خاصی حرکت می دهند.
گاهی غرق شدن در فضاهای رسانه ای بطور ناخودآگاه تشخیص میان دنیای واقعی و خیالی را برای ما دشوار می کند و ما گاهی تصور می کنیم همان اعمال و رفتارهای دنیای خیالی می تواند در دنیای واقعی هم تداوم داشته باشد.
آیا با استفاده مشروط و محدود از رسانه ها موافق هستید؟
منبع: سایت انشاء باز