جواب مطالعات پنجم

گردش زمین به دور خودش چند ساعت طول می کشد صفحه 67 مطالعات پنجم

گردش زمین به دور خودش چند ساعت طول می کشد صفحه 67 مطالعات پنجم

زمین در هر 24 ساعت یکبار به دور محور خودش می‌گردد.

محیط سیاره زمین در استوا ۴۰,۰۷۵ کیلومتر است و مدت زمانیکه طول می کشد تا زمین یکبار به دور محورش بچرخد ۲۳.۹۳ ساعت(۲۳ ساعت و ۵۶ دقیقه و ۴ ثانیه) است که ستاره شناسان به آن روز نجومی می گویند. سپس برای بدست آوردن سرعت چرخش زمین، طول خط استوا ۴۰,۰۷۵ را تقسیم بر ۲۳.۹۳ می کنیم که می شود ۱۶۷۵ کیلومتر بر ساعت.

به نظر می‌رسد که چرخش زمین به دور خود، یک رابطه متقابل جالب با ماه دارد. همزمان با چرخش زمین، جاذبه ماه بر آب‌ اقیانوس تاثیر می‌گذارد، در حالی که اصطکاک ایجاد شده توسط آب، سرعت چرخش زمین را مقداری کم می‌کند. این امر بدین معنی‌است که همزمان با طی شدن زمان، روزها کوتاه‌تر نمی‌شوند، بلکه طولانی‌تر نیز می‌شوند. البته این تغییر قابل توجه نیست و تنها پس از 100 سال، روزها به مقدار 2 میلی‌ثانیه طولانی‌تر می‌شوند.

به خاطر اینکه بر روی زمین در حال چرخش قرار دارید، همواره نیرویی هست که می خواهد شما را به درون فضا پرتاب کند؛ درست مانند وزنه ای که به طنابی متصل است و آن را می چرخانید. اما نگران نباشید، این نیرو زیاد قوی نیست و تماماً در برابر گرانشی که شما را به سمت پایین می کشد بسیار ناچیز می باشد. نیرویی که می خواهد شما را به سمت فضا پرتاب کند، تنها ۰.۳% نیروی گرانش است و بعبارتی اگر زمین نمی چرخید، وزن شما ۰.۳% از حالت کنونی آن بیشتر می شد.

توالی روز و شب.

هر نقطه از زمین متناوباً رو به خورشید (روز) می کند یا پشت به آن (شب) می دارد.

صلب بودن محور.

محور زمین زاویه میل خود را با صفحه مدارش حفظ می کند و پیوسته رو به سوی ستاره قطبی است. از این لحاظ زمین چرخان شباهت بسیار به یک ژیروسکوپ چرخان دارد. محور زمین نیز مانند محور ژیروسکوپ دارای حرکت تقدیمی است.

گردش زمین به دور خودش چند ساعت طول می کشد صفحه 67 مطالعات پنجم

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا