انسان و محیط زیست پایه یازدهم

چه عواملی در مزرعه بر امنیت و ایمنی مواد غذایی اثر می گذارند

چه عواملی در مزرعه بر امنیت و ایمنی مواد غذایی اثر می گذارند

تحقیق درباره چه عواملی در مزرعه بر امنیت مود غذایی اثر دارد

سلامت مواد غذایی: از مزرعه تا بشقاب

همانطور که بحث شد تغذیه سالم به سلامت مواد اولیه بکار رفته شده، یعنی سلامت مراحل تولید ،نگهداری،تهیه، توزیع و مصرف آن بستگی دارد و لذا اصطلاح رایج در مباحث امنیت غذایی یعنی سلامت غذا از مزرعه تا بشقاب  یا به عبارتی از تولید تا مصرف بر همین اساس مطرح می کنند عبارتند از:

-نوع کود و آفت کش مورد استفاده در کشاورزی در سلامت محصولات کشاورزی اثر دارد. مصرف مواد شیمیایی به  خصوص میزان بی رویه آن تهدید کننده سلامت مصرف کننده آن محصولات است و اثر سرطان زایی دارد.

-نوع آب مصرفی و سلامت آن در آبیاری محصولات کشاورزی مهم است. آلودگی آب به فضولات انسانی و یا صنعتی در آلودگی به خصوص سبزیجات و صیفی جات موثر است. آلودگی آب رودخانه ها و دریاچه ها و دریاها با فاضلاب صنعتی باعث آلودگی نه تنها محصولات کشاورزی بلکه آبزیان می شود و سلامت انسان  با مصرف آن به خطر می افتد.

-کیفیت آب مشروب نیز در سلامت انسان بسیار مهم است. آلودگی آب مشروب و یا وجود مقادیر غیرطبیعی برخی  املاح و اجزای آب مثل نیترات و فلوراید اثرات مضری بر سلامت انسان و حتی جنین دارد.

-نوع غذا، دارو و مکمل هایی که در پرورش ماهی و مرغ، سایر پرندگان و دامها استفاده می شود و نیز میزان سلامت این حیوانات در سلامت فراورده های آنها شامل گوشت و شیر و تخم مرغ و لذا در سلامت  مصرف کنندگان این محصولات تاثیر بسیاری دارد. مصرف بی رویه مواد  شیمیایی و یا هورمونی برای  کاهش هزینه های تولید و افزایش  کمی  محصولات و عدم درمان بیماری های آنها تهدید جدی  در سلامت انسان هاست که باعث ایجاد بیماری های مختلفی  چون اختلالات هورمونی، جنون گاوی، آنفولانزای مرغی، تب مالت و نیز سایر بیماری های مشترک انسان و حیوان می شود.

-حتی در صورت سلامت محصول تولید شده، نحوه بسته بندی، نگهداری و توزیع آنها نیز مسئله مهمی است. برای مثال نوع ماده ای که برای افزایش ماندگاری به محصولات کشاورزی زده می شود، جنس و پاکیزگی ظرف یا بسته  بندی، جنس و تمیزی بطری آب همه بر سلامت مصرف کنندگان تاثیرگذار است. سلامت این مرحله از زنجیره تولید تا مصرف  مواد غذایی و به عبارتی امنیت غذایی عمدتا در حیطه مسئولیت دولت ها، مسئولین دولتی و خصوصی بخش های مرتبط و نیز صاحبان این مشاغل است. بدیهی  است افزایش آگاهی و سواد بهداشتی افراد در این موارد می تواند نقش مهمی در پیشگیری و یا رفع سریعتر این تهدیدات و یا کاهش دامنه عوارض آن شود. مثلا کاهش خرید و استقبال از مواد غذایی غیربهداشتی باعث کاهش عرضه و اصلاح محصول خواهد شد.

مطالب پیشنهادی :  جواب فعالیت های درس دوم انسان و محیط زیست پایه یازدهم

منبع: سایت انشاء باز

نظر شما در مورد این مطلب چه بود نظر بزارید ممنونم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا