جواب مطالعات نهم

چرا سفر به اقیانوس ها دشوار تر از صعود به قله کوه ها است؟تحقیق کنید

جواب فعالیت صفحه 22 مطالعات نهم

چرا سفر به اقیانوس ها دشوار تر از صعود به قله کوه ها است؟تحقیق کنید

پاسخ فعالیت:

الف- فشار فوق العاده زیادی است که می تواند موجب متلاشی شدن بافت های نرم شود. برآوردها نشان می دهد که فشار خردکننده اعماق معادل هشت تن به ازای هر اینچ مربع است و این میزان حدود هزار مرتبه بیشتر از فشار استاندارد جو است که بر سطح آب وارد می شود.

ب- درجه حرارت آب نیز در اعماق بین 1 ـ تا 4 درجه سلسیوس متغیر است. این شرایط فیزیکی می تواند موجودات را محدود کند.  سلول های همه حیوانات برای حفظ حالت مایع توسط غشاهای چرب احاطه شده اند؛ اما درجه حرارت پایین اعماق دریا و فشار فوق العاده زیاد باعث می شود که سلول ها حالت مایع خود را از دست بدهند و چربی آنها به شکل جامد دربیاید.

ج-کمبود نورخورشید

د- کمبود غذاو اکسیژن به دلیل کمبود جلبک ها وگیاهان

مطلب مرتبط:

اقیانوس‌ها برای انسان‌ها منبع ارزشمندی به حساب می‌آیند. آنها منابع محصولات مهمی چون داروها و موادی که در غذا استفاده می‌کنیم مثل تثبیت کننده‌ها هستند که ممکن است از جلبک‌ها ساخته شوند. همچنین انسان‌ها از جانوران آبزی تغذیه می‌کنند.

اقیانوس‌ها با فتوسنتز جانداران کوچکی به اسم فیتوپلانکتون که در آب‌ها هستند منبع بزرگ تولید اکسیژن برای کره زمین محسوب می‌شوند. این موجودات 50 تا 85 درصد اکسیژنی که ما تنفس می‌کنیم را تولید می‌کنند و حتی این توانایی را دارند که کربن اضافی را ذخیره کنند.

اقیانوس‌ها منابع طبیعی مثل گاز و نفت را در دل خود جای داده‌اند و همچنین در تنظیم آب و هوای کره زمین نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

باید گفت میلیون‌ها گونه گیاهی و جانوری در اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند، درحالی که بسیاری از آن‌ها هنوز برای بشر ناشناخته‌اند. موجودات زیادی که برخی از آنها خنده‌دار هستند، برخی عادت‌های عجیب و غریب و توانایی‌های ویژه دارند، بعضی‌ها کوچک هستند و برخی عظیم الجثه.

از میان این گونه‎ها می‌توان به پلانکتون‌ها، ماهی‌ها، کوسه‌ها، خرچنگ‌ها، هشت پاها و دلفین‌ها اشاره کرد. همچنین قابل ذکر است که زیستگاه بزرگترین پستاندار زنده جهان، نهنگ آبی نیز در اقیانوس‌هاست.

چرا سفر به اقیانوس ها دشوار تر از صعود به قله کوه ها است؟تحقیق کنید

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا