آمادگی دفاعی پایه نهم

چرا در گذشته مردم یک روستا یا یک شهر در قلعه ای بزرگ زندگی می کردند

فعالیت امادگی دفاعی پایه نهم:

چرا در گذشته مردم یک روستا یا یک شهر در قلعه ای بزرگ زندگی می کردند؟چرا آنان اطراف شهر خود برج و بارو می کشیدند

جواب فعالیت :

انها برای دفاع از خود و خانه و شهر خود از حملات دشمنان و استحکام بیشتر در قلعه ها زندگی می کردن البته دیوار های قلعه محدوده شهر خود را مشخص می کردند

…..

برج و بارو با نام قلعه در این سالها فقط در حد مخروبه هائی که در حفاظت میراث فرهنگی هستند و جهت دید و بازدید مردم شناخته میشوند.از گذشته این قلعه ها و فرهنگ قلعه سازی و میزان استقبال مردم در گذشته از این قلعه ها صحبتی نیست . ارزش قلعه ها برای مردم تا چه اندازه بوده و تا به کی از این قلعه ها استفاده میشده است .

تاریخ دقیق استفاده از قلعه ها در اروپا بسیار تحقیق گشته اما در خصوص فلات ایران بایستی از نو به تفحص پرداخت . بعضی از مردم به این گمانند که تاریخ قلعه ها برمیگردد به چندهزارسال قبل یا تا حمله اعراب. اما این گمانها در حد گمان است .شاید بعضی مناطق در فلات ایران هرگز نیازی به دژ و قلعه نداشتند و مسلما اطلاعات قلعه سازی شان هم کم بوده است .

بطور مثال منطقه جلگه ای گیلان که با فرهنگ قلعه سازی بیگانه بودند و به سبب کوههای ستبری بنام البرز که در طول تاریخ همچون یک مانع جلوی حمله بیگانگان بوده است. و مجموعه جنگلهای انبوه و رودخانه ها و تالابها و مرداب ها که دشمنان را از حمله به این سرزمین برهذر داشته است اما این مقوله مربوط به قرون گذشته بوده و دیدیم که در چند قرن اخیر با افزایش ابادانی با یک سری دشمنان انسوی ابها مواجه شدند که بسیار راحت به غارت این مناطق میپرداختند .همچون روسها و قزاق های اکراین .

پس قلعه ها همیشه برای فلات ایران مفید بوده است تا جائی که در مناطقی از نواحی کوهپایه ای البرز شاهد یک سری قلعه های محکم بوده ایم که تا امروز نیز دوام داشته اند .همچون قلعه های تالش و دیلمان و البرز شرقی مثل شاهکوه و گرگان .تاریخ قلعه سازی تا همین قرن پیش یعنی تا زمانی که خطر حمله اقوام وحشی و نبود حکومت مرکزی قوی بوده ادامه داشته است .این اقوام وحشی تنها شامل اقوام خارجی نمیشود . زمانی بوده که عده ای از ترکمن ها و ازبکها به مناطق مرکزی ایران برای غارت هجوم میبردند . زمانی بوده که لرهای بویراحمد برای غارت سمیرم لشگرکشی میکردند

چرا در گذشته مردم اطراف شهر خود برج و بارو می کشیدند

چرا در گذشته مردم یک روستا یا یک شهر در قلعه ای بزرگ زندگی می کردند

نظر شما در مورد این مطلب چه بود نظر بزارید ممنونم

این مطلب اختصاصی بوده و کپی برداری در سایت یا کانال تلگرام شما بدون ذکر منبع و ادرس سایت حرام است و پیگرد قانونی دارد

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا