جواب فعالیت فارسی نهم

چرا خرمشهر نماد هشت سال مقاومت معرفی شده است

چرا خرمشهر نماد هشت سال مقاومت معرفی شده است

خرمشهر برای ایرانیان تنها یك شهر به شمار نمی رود، بلكه تاریخ گویای پایداری، ایثار، مقاومت و جاودانگی انقلاب محسوب می شود و یادآور حماسه ملتی است كه با دستان خالی به مصاف دشمن بعث رفتند و با آزاد سازی خرمشهر در جهان روایتگر حدیث شجاعت و پایمردی شدند.

آزادسازي خرمشهر در سوم خرداد 1361خورشيدي پس از 578 روز پايان دادن به اشغال بخشي از خاك ايران اسلامي به عنوان مهم ترين هدف عمليات بيت المقدس انجام شد.

عمليات بيت المقدس در 10 ارديبهشت سال 1361 با هدف آزادسازي خرمشهر، پادگان حميديه، جفير، هويزه، حسينيه و بخش‌هاي ديگري از ميهن اسلامي در سه مرحله انجام شد و چهارمين و آخرين مرحله اين عمليات و در سوم خرداد همان سال خرمشهر پس از 576 روز اشغال آزاد شد.
شوراي عالي انقلاب فرهنگي سوم خرداد را به عنوان روز مقاومت، ايثار و پيروزي در تقويم رسمي ايران نامگذاري كرده‌ است.
در جريان عمليات بيت المقدس حدود 16هزار نيروي عراقي كشته يا زخمي شدند و همچنين 19 هزار نيروهاي عراقي به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.
سالروز فتح خرمشهر نشان دهنده حضوري پر افتخار از انسان هايي است كه توانستند با نثار جان خود اين حماسه را خلق كنند تا نامشان هميشه در تاريخ كشور ماندگار شود.
سوم خرداد يك حماسه ملي است و نشان از حضور ملت در صحنه جبهه ‌هاي دفاع عليه باطل بود، امروز نيز پاسداشت فتح خرمشهر در گرو پاسداشت حضور مردم در همه صحنه‌هاست.

مقاومت مردم خرمشهر، حماسه اي از ياد نرفتني است؛ چرا که مردم اين شهر در حالي به مبارزه با دشمن پرداختند که از پيش براي اين تهاجم و تجاوز آمادگي نداشتند. آن ها با سلاح عزم و ايمان به مکتب و عشق و علاقه به ميهن اسلامي شان، با دست خالي چنان مقاومت کردند که در تاريخ، بي نظير ماند. به اعتقاد کارشناسان نظامي، مقاومت بي سابقه اي که در خرمشهر انجام شد، هرگز با ديگر مقاومت ها قابل مقايسه نيست. خرمشهر براي ملت ما تنها يک شهر نيست، بلکه تاريخ گوياي پايداري، ايثار و جاودانگي انقلاب است. از اين رو، سوم خرداد و فتح اين شهر، آيينه گويايي از تاريخ و جغرافياي دفاع مقدس و جهاد آگاهانه و شجاعت مظلومانه اين امت است.

چرا خرمشهر نماد هشت سال مقاومت معرفی شده است

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا