سلامت و بهداشت پایه دوازدهم

چاقی افراد در محل زندگی شما ناشی از چه عواملی است

چاقی افراد در محل زندگی شما ناشی از چه عواملی است

1-ژنتیک

یک بخش قوی در ارتباط با چاقی، ژنتیک است. کودکان افراد چاق نسبت به کودکانی که پدر و مادر لاغر دارند، بیشتر در معرض چاقی هستند اما نه این معنا که چاقی کاملا از پیش تعیین شده است. همه آنچه که می خورید نقش اساسی در عملکرد ژن ها دارد
2-غذاهای بی خاصیتِ مهندسی شده

غذاهای فرآوری شده نسبت به غذاهای تصفیه شده اعتیاد آورتر هستند. غذاهای فرآوری شده، ارزان، بادوام و خوش طعمند که امکان نه گفتن در مقابل آنها وجود ندارد و سبب پرخوری در میان مردم می شود

3-اعتیاد غذایی

بسیاری از غذاهای پرچرب و بی خاصیت و شیرین شده با قند مرکز پاداش دهی مغز را تحت تاثیر قرار می دهند و آنها را با مواد مخدر شناخته شده ای مانند الکل، کوکائین و نیکوتین مقایسه می کنند.

4-داروهای خاص

بسیاری از داروها به عنوان عوارض جانبی موجب افزایش وزن می شوند. برای مثال داروهای ضد افسردگی و دیابتی با افزایش وزن در طولانی مدت در ارتباط هستند.

5-مقاومت به لپتین

لپتین یک هورمون دیگر است که نقش مهمی در چاقی ایفا می کند. لپتین توسط سلول های چربی تولید می شود و با بالارفتن توده چربی در بدن، سطح آن افزایش می یابد به همین دلیل سطح لپتین در افرادی که چاق هستند بسیار بالا است.
6-در دسترس بودن غذا

در دسترس بودن غذاها، یکی دیگر از دلایلی است که تا حدود زیادی روی سایز میان تنه افراد تاثیر گذاشته است و رو به افزایش است. غذا، مخصوصا غذاهای بی ارزش حالا همه جا پیدا می شوند و سوپرمارکت ها سرشار از غذاهای فرآوری شده مثل نوشابه و … است و درست در مکانی که بیشترین جلب توجه را دارد، قرار می دهند.
7-قند

قند اضافه شده یکی از بدترین جنبه های برنامه غذایی مدرن است. مصرف قند اضافی روی هورمون ها و عملکرد بیوشیمیایی بدن تاثیر می گذارد و در نتیجه منجر به چاقی می شود.
چاقی افراد در محل زندگی شما ناشی از چه عواملی است

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا