انسان و محیط زیست پایه یازدهم

مقدار کل آب های کره زمین به چند بخش تقسیم می شود

فعالیت2

1-مقدار کل آب های کره زمین به چند بخش تقسیم می شود مقدار آب شیرین آن چقدر است؟

آب های جهان را می توان به دو گروه آب شور(اقیانوس و دریاها5/96 درصد) و آب های شیرین(5/2 درصد) تقسیم کرد.. نزدیک به 69درصد آب های شیرین جهان در توده های یخچالی ذخیره شده اند و حدود30درصد منابع آب شیرین جهان در آب های زیرزمینی وجود دارد و 2/1 درصد آب های جهان در آب های سطحی است.

آب های سطحی هم شامل یخچال ها(69درصد)، دریاچه ها(20درصد)باتلاق ها(6/2 درصد)، رطوبت خاک(8/3 درصد) بخار آب در اتمسفر و بخشی از آب ها دربافت های گیاهی و جانوری است.

2-آب شیرین از چه بخش هایی تامین می شود؟

آب شیرین به طور طبیعی در سطح زمین و عمدتا در یخچال های کوهستانی و قطبی شمالگان و جنوبگان به صورت لایه های یخ ذخیره شده اند. دریاچه های آب شیرین، رودخانه ها و نهرها و جریان آب های زیرزمینی از دیگر منابع آب شیرین شمرده می شوند.

مطلب مرتبط:

اگر چه حجم کلی آب‌های موجود بر روی زمین نسبتاً زیاد می‌نماید اما متجاوز از ۹۷٪ این آب‌ها در دریاها و اقیانوس‌ها متمرکز هستند و حدود ۲٪ نیز به صورت یخ و یخچال‌ها در مناطق قطبی تجمع یافته‌است. از یک درصد آب باقی مانده نیز بخش زیادی در اعماق زمین بوده که استخراج آن مشکل و از دسترس انسان به دور است. بعضی بر این باورند که جنگ بعدی یا همان جنگ جهانی سوم بر سر آب می‌باشد که بعضی از کشورها با کمبود آب مواجه شده و به کشورهای پرآبتر حمله وآنها را تصرف مینماید در این جنگ همیشه قویترها پیروزاند

مطالب پیشنهادی :  جواب فعالیت های درس4 انسان و محیط زیست پایه یازدهم

منبع: سایت انشاء باز

نظر شما در مورد این مطلب چه بود نظر بزارید ممنونم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا