جواب مطالعات نهم

مشکلات مردم یک کشور در اثر پایین بودن سطح سواد را بنویسید

جواب فعالیت صفحه 55 مطالعات نهم

مشکلات مردم یک کشور در اثر پایین بودن سطح سواد را بنویسید

جواب فعالیت :

از جمله مشکلاتی که ممکن است با پایین بودن سطح سواد یک کشور یا یک منطقه برای اون منطقه پیش بیاید این است که فقر در ان منطقه زیاد می شود مرگ و میر بالا میرود. قانون در ان جا معنی نداره و حرج و مرج فرا تر میرود- ان کشور یا نتطقه وابسته به یک کشور دیگر میشود و همیشه دریافت کننده است -مشکلات بهداشت درمانی پیش می اید از نظر اقتصادی با مشکل روبه رو می شوند و امثال این موارد

مطلب مرتبط:

قسمت های مختلف جهان تعریف متفاوتی از سواد دارند که شیوه شمارش باعث تفاوت در تعریف سواد شده است.

27 درصد افراد جامعه معتقدند دارا بودن توانایی خواندن و نوشتن سواد نیست، عنوان کرد: خوداظهاری، تغییر در آمار بی سوادان و فاصله بین سرشماری ها از مسائلی است که ما در سازمان با آن ها مواجه می شویم.

سرشماری باید مشخصات کامل و اطلاعات اسمی که در اختیار ما قرار گیرد تا با این علم از آسیب های سرشماری جلوگیری کنیم.

اطلاعات ثبت نام 50 میلیون نفر که حداقل سواد خواندن و نوشتن دارند، استخراج شده است، ادامه داد: 133 هزار نفر نیز سابقه تحصیلی بالای پنجم ابتدایی دارند که در سرشماری خود را بی سواد تلقی کردند.

چالش های مهم فراروی برنامه سواد آموزی در کشور را می توان به موارد عمده زیر خلاصه کرد:
1- مشکلات امنیتی: جنگ و ناامنی یکی از مهمترین چالش ها در برابر گسترش سوادآموزی به شمار می رود. جنگ زمینه آموزش و ساخت و ساز مکاتب را در بسیاری از مناطق از بین برده و مانع رفتن شاگردان به مکاتب می شوند.
2- فقدان برنامه منسجم و راهبردی سواد آموزی: حکومت تاهنوز یک برنامه منسجم، کارا و پاسخگو در زمینه سواد آموزی نداشته است. هنوز تنها دو نیم فیصد بودجه وزارت معارف به بخش سواد آموزی اختصاص می یابد که به خوبی میزان پایین اهمیت سواد آموزی را در دستگاه آموزشی کشور نشان می دهد.
3- سنت های قبیلوی: یکی از معضلات آموزشی در کشور، سنت هایی است که در بسیاری از مناطق افغانستان حاکم اند و این سنت ها، رفتارها و باورهای مردم قبایل را نسبت به مسأله آموزش سامان می دهد. بر اساس این سنت ها دختران از رفتن به مکتب منع می شوند و زمینه تعلیم و آموزش برای زنان و دختران فراهم نمی گردد.
4- فقر و بیکاری: فقر یکی دیگر از موانع آموزشی در کشور به حساب می آید. بسیاری از مردم فرزندان شان را تنها به این دلیل به مکتب نمی فرستند، که آنها نان آوران خانواده به حساب آمده و در شهرها و دهات به انواع کارهای شاقه مایحتاج زندگی خانواده را تأمین می کنند.

مشکلات مردم یک کشور در اثر پایین بودن سطح سواد را بنویسید

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا