سلامت و بهداشت پایه دوازدهم

علل تغییر عادات و تاثیر آن بر سلامت را برسی کنید

علل تغییر عادات و تاثیر آن بر سلامت را برسی کنید

بسیاری از ما عادات بدی داریم که می‌خواهیم ترک ‌شان کنیم: سیگار کشیدن، شیرینی جات، خرید، جویدن ناخن ، چک کردن افراطی تلفن یا رسانه‌های اجتماعی و …

در حقیقت، نیازی نیست هر یک از این مراحل را برای ترک عادات پشت سر بگذارید اما هر چه تعداد بیشتری را به سرانجام برسانید، شانستان را بالاتر خواهید برد. من همهٔ آن‌ها را توصیه می‌کنم البته اگر شما بتوانید همهٔ مراحل را انجام دهید.

1. انگیزه ی بزرگی داشته باشید

خیلی از اوقات، افراد کارهایی را ترک می‌کنند چون به نظر خوب می‌آید: «ترک کردن کافئین خوب است». اما این انگیزهٔ ضعیفی است. آنچه که شما واقعاً می‌خواهید، انگیزه‌ای قوی است: من سیگار را ترک کردم چون می‌دانستم دارد من را می‌کشد و می‌دانستم اگر من سیگار را ترک نکنم، کودکانم در بزرگسالی، سیگاری خواهند شد.

2. تعهد زیادی داشته باشید

حالا که انگیزهٔ خود را می‌شناسید، کاملاً به آن متعهد باشید. یکی از اشتباهات رایج، گفتن این جمله است که «من همین امروز، این کار را می‌کنم»، اما بعد، وقتی فشار زیادی به شما می‌آید، خودتان را خلاص می‌کنید. به جای این، دربارهٔ برنامه ‌تان با همه صحبت کنید. از آن‌ها کمک بخواهید. به روزرسانی‌های منظمی را به آن‌ها گزارش دهید و پاسخگو باشید.

3. از عوامل عادت‌هایتان آگاهی داشته باشید

شما وقتی سیگار می‌کشید که دیگران می‌کشند یا وقتی خرید می‌کنید که تحت فشار باشید یا وقتی رسانه‌های اجتماعی را چک می‌کنید که نیاز به پر کردن فضای روزتان را احساس می‌کنید. چند روزی مراقب خودتان باشید تا متوجه شوید چه عواملی سبب عادت‌هایتان شده‌اند، فهرستی از این عوامل دربارهٔ «برنامهٔ ترک» آماده کنید و سپس، آگاهی‌تان از زمان رخداد این عوامل را بالا ببرید.

4. آگاه باشید عادات شما کدام نیازها را بر آورده می‌کنند

ما به یک دلیل، عادت‌های بد داریم – این عادت‌ها نوعی از نیازهای ما را براورده می‌کنند. برای هر عاملی که یادداشت کرده‌اید، نگاهی به نیازی که در آن مورد، شاید با آن عادت، براورده شود، بیندازید. این عادت شاید در مقابله با استرس، به شما کمک می‌کند. برای برخی از عوامل دیگر، شاید به شما برای اجتماعی شدن یا مقابله با اندوه، کسالت، تنهایی، احساس بد دربارهٔ خودتان، بیماری، برخورد با یک بحران، نیاز به استراحت، درمان یا آرامش کمک کند.

5. یک عادت جایگزین برای هر عامل داشته باشید

نمی‌توانید فقط عادت بد قدیمی‌تان را انجام ندهید  این موجب یک نیاز براورده نشده می‌شود. موجب حفره‌ای می‌شود که اگر به طریقی، این نیاز را براورده نکنید، با عادت بد قدیمی‌تان پرش خواهید کرد. پس وقتی دچار استرس می‌شوید یا وقتی کسی از شما عصبانی می‌شود و غیره، عادت خوبی برای انجام دادن داشته باشید.

6. مراقب امیال شدید باشید و مقاومت کنید

وقتی عامل‌ها اتفاق می افتند، شما میل شدیدی به انجام عادات بد خواهید داشت. اگر بدون فکر کردن، طبق این امیال عمل کنید، خطرناک می‌شوند. یاد بگیرید وقتی اتفاق می‌افتند، آن‌ها را تشخیص دهید و فقط بنشینید و بالا رفتن و قوی‌تر شدن و سپس، افت آن‌ها را تماشا کنید. اگر واقعاً می‌خواهید طبق این امیال شدید عمل کنید، در برابر خودتان مقاومت کنید.

7. هر بار که این عامل اتفاق می‌افتد، عادت جدیدی را انجام دهید

این امر تلاش هوشیارانهٔ زیادی می‌طلبد , از زمان رخداد این عوامل و از انجام عادت جدید به جای عادت خودکار قدیمی کاملاً آگاهی داشته باشید. اگر همه چیز را به هم زدید، خودتان را ببخشید اما اینجا باید دربارهٔ ثابت قدم بودن خودتان، هوشیاری زیادی داشته باشید تا عادت جدید به تدریج، خودکار شود. این یکی از دلایل دشواری شروع با عادات بد است

8. از تفکرتان آگاهی داشته باشید

ما عادات بد را با تفکر توجیه می‌کنیم. شما مجبورید مراقب افکارتان باشید و تشخیص دهید چه وقت دارید برای انجام عادت بد گذشته‌ تان، بهانه می‌تراشید یا چه وقت احساس می‌کنید تغییر را رها کرده‌اید به جای اینکه به آن بچسبید. توجیهات خود را باور نکنید.

علل تغییر عادات و تاثیر آن بر سلامت را برسی کنید

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا