انسان و محیط زیست پایه یازدهم

شما چه راهکارهای دیگری برای تولید محصول غذایی سالم در مزرعه پیشنهاد می کنید

شما چه راهکارهای دیگری برای تولید محصول غذایی سالم در مزرعه پیشنهاد می کنید؟

با توجه به شرایط امروزی کره زمین کشاورزی ارگانیک را پیشنهاد می کنم.

رشد جمعیت از یک سو و محدودیت رو به رشد عوامل و منابع محصولات کشاورزی مانند زمین،آب و غیره از سوی دیگر و نیز تلاش افراد به منظور تولید محصولی سالم و دستیابی به توسعه پایدار، مقوله تولید محصولات ارگانیک را مطرح ساخته است. کشاورزی ارگانیک یک سیستم مدیریتی جامع گراست که موجب بهبود سلامت کشت بوم ها(تنوع زیستی،چرخه های زیستی و فعالیت زیستی خاک) می شود.

در کشاورزی ارگانیک به جای کاربرد نهاده های برون مزرعه ای(کود ها و سموم شیمیایی)با استفاده از عملیات مدیریتی(مدیریت تولید محصولات ایمن ارگانیک) که باعث تقویت و توسعه سلامت اکوسیستم های زیستی، چرخه های زیستی و فعالیت بیولوژیکی خاک می شود تاکید می کند که این عملیات مدیریتی براساس زیست بوم زراعی،حاصل خیزی خاک، سلامت گیاه،عدم مصرف موادشیمیایی مصنوعی و انطباق با ساختارهای اقتصادی،زیست محیطی،فنی،بهداشتی و اجتماعی در هر منطقه تاکید دارد.

چهار اصل کشاورزی ارگانیک

–اصل سلامت:کشاورزی ارگانیک باید سلامت انسان،جانوران،گیاهان، خاک و در مجموع کره زمین را به صورت یکپارچه و بعنوان یک کلیت غیرقابل تفکیک مد نظر قرار داده و در راستای حفاظت از آن بکوشد.

-اصل مراقبت: کشاورزی ارگانیک باید سلامت و رفاه نسل حاضر را با احساس مسئولیت و رعایت احتیاط های لازم در راستای حفظ محیط زیست و اکوسیستم برای نسل های  آینده، تامین کند به عبارت دیگر آینده کره زمین را فدای نسل امروز نکند.

-اصل اکولوژی:کشاورزی ارگانیک باید براساس اکوسیستم های طبیعی و منطبق با کارکرد چرخه های آن طراحی شود.به طوری که موجب تقویت اکوسیستم های طبیعی گشته، با ایجاد زیستگاه ها و تقویت تنوع زیستی به تعادل اکولوژیکی کمک کند.

مطالب پیشنهادی :  جواب فعالیت های درس دوم انسان و محیط زیست پایه یازدهم

-اصل انصاف: تاکیدات این اصل بر این است  که آنهایی که درگیر کشاورزی ارگانیک شده اند باید روابط انسانی را به طریقی هدایت نمایند که در تمام سطوح از رعایت عدالت و انصاف برای تمام اعضا دست اندر کار، کشاورزان،کارگرها،فراوری کنندگان،تجاری مصرف کنندگان اطمینان حاصل نمایند.

مقررات پایه تولید ارگانیک در محصولات زراعی

-باید از بذر و مواد گیاهی ارگانیک استفاده شود.

-اگر بذر و مواد گیاهی ارگانیک در دسترس نباشد باید از بذر رایج که در کشاورزی ارگانیک ممنوع نیست استفاده کرد.

-از کودها باید به شکلی استفاده شود که از خاک، آب و تنوع زیستی حفاظت کنند.

-مصرف کودهای آلی دارای فضولات انسانی در محصولاتی حرارتی در کشاورزی ارگانیک مجاز است.

-کشاورزی باید برای جلوگیری از آلودگی های مزرعه ارگانیک از موانع فیزیکی و مناطق محافظ(با حصار کشی محوطه کشاورزی از ورود حیوانات مزرعه به محل کشاورزی جلوگیری شود)استفاده کند.

-کلیه تجهیزات و ماشین آلات فرایندهای کشاورزی ارگانیک  پیش از استفاده در مزارع ارگانیک باید  از کلیه موادی که احتمال آلودگی دارند پاک شوند.

منبع: سایت انشاء باز

نظر شما در مورد این مطلب چه بود نظر بزارید ممنونم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا