جواب فعالیت فارسی نهم

شباهت آرش کمان گیر و حسین فهمیده در چیست

شباهت آرش کمان گیر و حسین فهمیده در چیست

جواب فعالیت:

هر دو آنها جان خود را برای حفظ مرز های سرزمین ما ایران فدا کرده اند

 مطلب مرتبط:

این‌که نارنجک این نماد مقاومت ایران‌زمین، به هنگام زیر گرفته‌شدن، شنیِ تانک را از کار می‌اندازد یا وی نارنجکش را به درون تانک پرتاب می‌کند و همزمان زیر گرفته می‌شود و… چندان تفاوتی نمی‌کند؛ آن‌‌چه درس‌آموز جاودانه برای این ملت است، این‌که نوجوان ایرانی از غول‌های آهنین نمی‌هراسد و با کمترین امکان به مصاف آنها می‌رود.

باید به عزیزانی که همه تلاش و همت‌شان جمع‌آوری اسناد و تحقیق درباره دفاع مقدس است، یادآوری کرد که آن‌چه گفته‌اند، همان روایت رایج است و نکته بیشتری ندارد.

درباره کار بزرگ شهید حسین فهمیده و این‌که او الگوی جوان‌ها بوده و به اسطوره جنگ تبدیل شده هم نمی‌توان اما و اگر کرد،

اما وقتی او را با آرش افسانه‌ای مقایسه می‌کنیم و تأکید می‌کنیم که کسی جایگاه آرش را زیرسوال نمی‌برد، انگار ناخواسته می‌گوییم ماجرای شهید فهمیده هم از جنس داستان آرش است. نوشته اسطوره‌پردازان و به دور از واقعیت.

آرش و کار سترگش جز در ادبیات جایی ندارند و هیچ عقل نیمه‌سلیمی نمی‌پذیر کسی جانش را در کمان بگذارد و پیکان را به هزاران کیلومتر دورتر بپراند. درحالی‌ که حسین فهمیده نوجوان به راستی جانش را بر کف دست گرفته و برای این آب و خاک در خون تپیده است. اینجاست که دوستان در تشریح یک روایت مشهور کم‌لطفی می‌کنند و با دادن آدرس غلط، کمکی به روشن‌شدن ابهامات نمی‌کنند.

داستان آرش کمانگیر

در زمان پادشاهی منوچهر پیشدادی، در جنگی با توران، افراسیاب سپاهیان ایران را در مازندران محاصره می‌کند. سرانجام منوچهر پیشنهاد صلح می‌دهد و تورانیان پیشنهاد آشتی را می‌پذیرند و قرار بر این می‌گذارند که کمانداری ایرانی برفراز البرزکوه تیری بیاندازد که تیر به هر کجا نشست آنجا مرز ایران و توران باشد. آرش از پهلوانان ایران داوطلب این کار می‌شود. به فراز دماوند می‌رود و تیر را پرتاب می‌کند.

تیر از صبح تا غروب حرکت کرده و در کنار رود جیحون یا آمودریا بر درخت گردویی فرود می‌آید. و آنجا مرز ایران و توران می‌شود. پس از این تیراندازی آرش از خستگی می‌میرد. آرش هستی‌اش را بر پای تیر می‌ریزد

پیکرش پاره پاره شده و در خاک ایران پخش می‌شود و جانش در تیر دمیده می‌شود. مطابق با برخی روایت‌ها اسفندارمذ تیر و کمانی را به آرش داده بود و گفته بود که این تیر خیلی دور می‌رود ولی هر کسی که از آن استفاده کند، خواهد مرد. با این وجود آرش برای فداکاری حاضر شد که از آن تیر و کمان استفاده کند.

شباهت آرش کمان گیر و حسین فهمیده در چیست

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا