سلامت و بهداشت پایه دوازدهم

راهکار برای جلوگیری از انتقال بیماری هپاتیب ب پیشنهاد کنید

راهکار برای جلوگیری از انتقال بیماری هپاتیب ب پیشنهاد کنید

چگونه می‌توان از هپیاتیت B پیشگیری  کرد؟

با استفاده از روش‌هایی از بروز این بیماری پیشگیری می‌شود. از آن جا که درمان قطعی برای هپاتیت B وجود ندارد روش‌های پیشگیری باید جدی‌تر گرفته شوند:

_ انجام واکسیناسیون

_ کنترل خون‌های اهدا شده و اطمینان از سالم بودن آن‌ها

_ تزریق ایمنوگلوبین به نوزادانی که مادر مبتلا به هپاتیت بوده است

_ اجتناب از رفتارهای پر خطر اجتماعی مانند روابط جنسی بدون رعایت مسائل بهداشتی

راههای درمان
داروی خاصی برای افراد HBSAG وجود ندارد و اکثر داروها درمان علامتی هستند مانند اینترفرون، ادوفوویر، تنو فوویر، انتاکاویر. داروها حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود بخاطر عوارضی که دارند و مصرف طولانی مدت از 6 ماه تا 5سال. به گفته دکتر علویان فوق تخصص گوارش با تغذیه صحیح می توان جلوی بروز علایم کبدی خطرناک هپاتیت بی گرفته خواهد شد و کیفیت و طول عمر بیمار را ارتقا داد. مانند: مصرف سبزیجات و میوه جات تازه. ماهی تازه. مصرف ویتامین B1. پرهیز از مصرف غذاهای چرب، مانده، دارای مواد نگهدارنده و مشروبات الکلی و البته کنترل هر 6 ماه یکبار کبد با آزمایش و سونو گرافی.
ودر پایان بایستی تاکید کرد که وظیفه وجدانی هر فرد بیمار می باشد که بیماری خود را به پزشک و کادر درمان و افرادی که با او در رابطه هستند اطلاع دهد

علایم هپاتیت B:
در بدو ورود ویروس به بدن تا مدتی بدون علامت می باشد سپس در مرحله حاد علایمی شبیه سرماخوردگی، ضعف، خستگی، بیحالی، تهوع، استفراغ، کسالت، درد مفاصل و عضلات در مبتلا روی می دهد. در مرحله دوم بروز زردی در ملتحمه چشم و پوست بدن (گاهی اصلا اتفاق نمی افتد)، تیره شدن رنگ ادرار  و کم رنگ شدن رنگ مدفوع را شاهد خواهیم بود.

راهکار برای جلوگیری از انتقال بیماری هپاتیب ب پیشنهاد کنید

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا