سلامت و بهداشت پایه دوازدهم

دلایل ابتلا افراد به بیماری های غذازاد را بنویسید

دلایل ابتلا افراد به بیماری های غذازاد را بنویسید

بیماری‌ای که براثر خوردن غذای حاوی باکتری یا انگل یا سموم طبیعی و شیمیایی یا مواد پرتوزا عارض می‌شود

عوامل بسیار زیادی برای آلوده شدن مواد غذایی تولیدشده وجود دارد. بسیاری از میکروب‌های غذایی در حیوانات سالم (معمولاً در روده‌ها) هستند که برای تهیه غذا تولید می‌شوند. لاشه‌گوشت و مرغ می‌تواند در هنگام کشتار با تماس با مقادیر کمی از محتوای روده آلوده شود. همچنین، میوه‌ها و سبزی‌های تازه می‌توانند در صورت شستن یا آبیاری با آب آلوده به کود حیوانی یا فاضلاب انسان آلوده شوند.

برخی از انواع سالمونلا می‌توانند یک تخمدان مرغ را آلوده کنند تا محتویات داخلی یک تخم‌مرغ معمولی حتی قبل از تشکیل پوسته با سالمونلا آلوده شود. باکتری‌های ویبریو یا سایر میکروب‌ها مانند نورو ویروس موجود در فاضلاب‌های انسانی در دریاها ریخته می‌شوند.

نوشیدنی‌های میوه و سبزی هم در مورد انتشار بیماری‌های غذازاد نگران کننده هستند. شستشو می‌تواند آلودگی‌ها را کاهش دهد ولی نمی‌تواند آن‌ها را از بین ببرد، بنابراین مصرف‌کنندگان باید در مقابل این محصولات و متعاقب آن بیماری‌های غذازاد از خود مراقبت کنند. به‌تازگی، تعدادی از بیماری‌ها به میوه‌های تازه و سبزی‌ها که در شرایط بهداشتی مورد پردازش قرارگرفته‌اند شناسایی‌شده است. این طغیان و شیوع بالا نشان می‌دهد که کیفیت آب مورداستفاده برای شستشو و منجمد کردن محصول پس از برداشت آن بسیار مهم است. استفاده از آب تمیز نمی‌تواند بسیاری از آلودگی‌های محصولات را پاک کند.

پهن و کود تازه مصرف‌شده برای بارور کردن سبزی‌ها نیز می‌تواند آن‌ها را آلوده کند. جوانه‌های یونجه و سایر جوانه‌های خام، یک چالش خاص را به وجود می‌آورند، زیرا شرایطی که آن‌ها جوانه‌زده‌اند و به دلیل اینکه آن‌ها معمولاً بدون پخت‌وپز بیشتر مصرف می‌شوند ایده آل برای رشد میکروب‌ها هستند. این بدان معنی است که چند باکتری موجود در بذر می‌تواند به تعداد زیادی از پاتوژن در جوانه‌ها تبدیل شوند. آب‌میوه بدون پاستوریزه نیز ممکن است آلوده باشد، درصورتی‌که برای تهیه آن از پاتوژن موجود در میوه یا آب‌میوه‌ای استفاده‌شده باشد.

مطالب پیشنهادی :  چگونه به فرد اسیب دیده انسداد راه تنفسی کمک کنیم

دلایل ابتلا افراد به بیماری های غذازاد را بنویسید

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا