انسان و محیط زیست پایه یازدهم

حل فعالیت های درس3 انسان و محیط زیست پایه یازدهم

حل فعالیت های درس3 انسان و محیط زیست پایه یازدهم

فعالیت5

-احتمال وقوع وارونگی دما را در دو منطقه  شهری و روستایی زیر با هم مقایسه کنید:

الف)شهری صنعتی و پرجمعیت

ب)روستایی کویری

در هر دو منطقه در فصل زمستان هنگامی که  دمای هوا به زیر صفر درجه می رسد وارونگی دما اتفاق می افتد و در واقع وارونگی دما امری طبیعی است ولی وقتی در شهر صنعتی و پر جمعیت وارونگی دما اتفاق  می افتد آلاینده هایی که  توسط خودروها و صنایع وارد هوا می شوند به دلیل سرد شدن و وارونگی دما در سطح زمین  باقی می مانند و از شهر خارج نمی شوند و موجب تشدید آلودگی هوا می شود ولی در یک روستای کویری وقتی وارونگی دما اتفاق می افتد هیچ مشکلی ایجاد نمی کند زیرا آلاینده ای توسط مردم روستا وارد هوا نشده است و..

-وارونگی دما، چه تاثیری بر آلودگی هوا دارد؟ توضیح دهید. با وقوع وارونگی دما آلاینده های هوا که توسط صنایع و خودروها تولید شده و وارد هوا شده در سطح زمین باقی می مانند و از شهر خارج نمی شوند و موجب افزایش شدید آلودگی هوا و افزایش بیماری های تنفسی و قلبی برای مردمان  ساکن یک شهر می شود .

فعالیت7

درباره ریزگردها و راه های مقابله با آنها تحقیق کنید.

–احیای رودها به طوری که اجازه می دهم رودها به جایی بریزند که قبلا به آنجا وارد می شدند. رود باید به دریا و دریاچه و باتلاق و تالاب بریزد. اگر جلوی رودها را با سد سازی غیرمنطقی بگیریم کشور را به نابودی می کشانیم. رودها شریان های حیاتی کشورند.

مطالب پیشنهادی :  تحقیق درباره ریزگردها و راه های مقابله با آنها جواب فعالیت انسان و محیط یازدهم

-باید برنامه ریزی های ما منطبق با شرایط طبیعی کشور باشد نه این که برنامه ریزی  ها طوری تدوین شود که شرایط طبیعی کشور را به آنچه که ما می خواهیم تغییر دهیم. برای نجات کشور و جلوگیری از ریزگردها باید حوضه های آبی کشور حفظ شوند و باید قبول کنیم ما در یک منطقه خشک قرار داریم و توسعه بعضی از فعالیت ها مانند صنایع فولاد و توسعه بی رویه باغداری فقط منابع آب، خاک و هوای کشور را نابود می کند.

-استفاده از نیروهای متخصص و کارآمد در مدیریت  منابع طبیعی کشور

-بالابردن اخلاق زیست محیطی در بین مردم و مسئولین از طریق آموزش.

متاسفانه مردم و مسئولین کشور در زمینه محیط زیست اطلاعات کمی دارند. من با اجرای برنامه هایی می توانم دانش مردم و مسئولین را در زمینه محیط زیست بالا ببرم. اگر مسئولین اطلاعات کافی از شرایط محیط زیست کشور داشته  باشند اجرای بسیاری از طرح ها را که به محیط زیست کشور و افزایش ریزگردها منجر می شود را متوقف می کنند.

-برنامه ریزی جهت نجات منابع آب زیرزمینی کشور . منابع آب زیرزمینی کشور دچار ورشکستگی شده است و انقدر آب از این منابع برداشت شده که در بعضی از مناطق کشور فرونشست ها و فروچاله های زیادی به وجود آمده است. بحران منابع آب زیرزمینی کشور زیاد معلوم نیست زیرا در زیر زمین پنهان است و مانند دریاچه ارومیه و دیگر دریاچه ها و تالاب ها مشخص نیست ولی بحران منابع آب  زیرزمینی کشور بدتر از بحران دریاچه ارومیه است و اگر با مدیریت صحیح منابع آب زیرزمینی که در واقع پس انداز آبی کشورند احیا  نشوند به زودی تمام کشور به  فروچاله و فرونشست ها تبدیل شده و شهرها و روستاها و تمامی  زیرساخت های کشور نابود خواهند شد. برای نجات آب های زیرزمینی کشور  توسعه بی رویه صنعت و کشاورزی و باغداری و دامداری را منتفق می کنم و بسیار از محصولات مورد نیاز کشور را از  خارج وارد می کنیم. ما می توانیم  تمام نیازهای کشور را در داخل کشور تولید  کنیم و اگر بخواهیم خودکفا باشیم و همه  نیازهای کشور را خودمان در کشور تولید کنیم موجب نابودی منابع طبیعی کشور مانند آب و هوا و خاک شده و دراین صورت کشور با مشکلات زیادی از جمله افزایش ریزگردها و فرونشست ها می شود و به دنبال  آن مهاجرت مردم از روستاها به شهرها و…

مطالب پیشنهادی :  احتمال وقوع وارونگی دما را در دو منطقه شهری و روستایی زیر با هم مقایسه کنید

منبع: سایت انشاء باز

نظر شما در مورد این مطلب چه بود نظر بزارید ممنونم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا