انسان و محیط زیست پایه یازدهم

جواب فعالیت های درس4 انسان و محیط زیست پایه یازدهم

جواب فعالیت های درس4 انسان و محیط زیست پایه یازدهم

فعالیت2

نیروی لازم برای چرخاندن توربین و تولید انرژی الکتریکی از چه منبعی می تواند باشد؟

منبع انرژی برای چرخاندن توربین ها و تولید برق بسیار متنوع اند مانند  انرژی آب پشت سدها، انرژی زمین گرمایی یا ژئوترمال،انرژی امواج،انرژی  جزر و مدی و انرژی سوخت های  فسیلی و..

فعالیت3

برخی معتقدند«هر چه مصرف انرژی الکتریکی کشوری بیشتر باشد آن کشور توسعه یافته تر است» این دیدگاه را در کلاس نقد کنید

.انرژی الکتریکی که از طریق منابع انرژی  پاک مانند انرژی خورشیدی، انرژی بادی، انرژی پشت سدها، انرژی زمین گرمایی و..تولید شود می تواند معیار خوبی  برای توسعه کشور باشد ولی اگر انرژی الکتریکی  تولید شده بیشتر از طریق مصرف سوخت های فسیلی باشد نمی تواند معیار خوبی برای سنجش توسعه یک کشور باشد و متاسفانه در کشور ما  انرژی الکتریکی تولید شده بیشتر از طریق  سوخت های فسیلی به دست می آید و..

فعالیت5

درباره آثار گوناگون جنبه های مثبت و منفی استفاده از سوخت های فسیلی برای حمل و نقل،گرمایش خانه های مسکونی و تولید انرژی الکتریکی بایکدیگر گفت و گو کنید.

-افزایش استفاده از سوخت های فسیلی موجب افزایش  آلودگی هوا و گرمایش جهانی در اثر افزایش گازهای  گلخانه ای در جو می شود و به دنبال آن موجب ذوب یخچال های طبیعی زمین می شود و..

-استفاده از سوخت های فسیلی موجب افزایش شدید آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و مناطق صنعتی می شودو..

-فراوان بودن و ارزان بودن سوخت های فسیلی موجب می شود که دولت ها در مورد انرژی های پاک مانند انرژی  خورشیدی سرمایه گذاری نکنند.

مطالب پیشنهادی :  تحقیق درباره آثار گوناگون جنبه های مثبت و منفی استفاده از سوخت های فسیلی

فعالیت9

با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان انرژی های نو ایران(سانا) و یا مطالعات کتابخانه ای و میدانی در زمینه استفاده از انرژی بادی،توربین های بادی و ظرفیت تولیدی نیروگاه های کشور در این زمینه اطلاعات جمع آوری کنید.

در ایران  با توجه به  وجود مناطق بادخیز طراحی و ساخت آسیاب های بادی از 200سال پیش از میلاد مسیح رایج بوده و هم اکنون نیز بستر مناسبی جهت گسترش بهره برداری از توربین های بادی فراهم می باشد. مطالعات و محاسبات انجام شده در زمینه تخمین پتانسیل انرژی باد در ایران نشان داده اند که تنها در 26 منطقه از کشور(شامل بیش از45 سایت مناسب) میزان ظرفیت اسمی سایت ها، با در نظر گرفتن یک راندمان کلی33/0 در حدود6،500 مگاوات می باشد و این در شرایطی است که ظرفیت  اسمی کل نیروگاه های برق کشور در حال حاضر حدود 74،000 مگاوات می باشد.

در سال2004 میلادی تنها 25مگاوات از 33،000 مگاوات برق تولید شده در ایران با استفاده از انرژی بادی تولید  شده بود. در سال2006 میلادی  سهم برق تولید شده در ایران با استفاده از انرژی  بادی45مگاوات بود(رتبه سی ام در دنیا) که به نسبت سال 2005 رشد چهل درصدی را نشان می داد. در سال 2008 میلادی نیروگاه بادی منجیل(در استان گیلان) و بینالود(در خراسان رضوی)ظرفیت82مگاوات برق را داشته اند. ظرفیت برق بادی در ایران در  سال 2009 میلادی130مگاوات ساعت بوده است.

ایران عضو مجمع جهانی انرژی بادی می باشد ایران مبالغ زیادی را در زمینه انرژی تجدیدپذیر برق بادی، سرمایه گذاری کرده است.  میزان یارانه های تخصیصی در بخش برق فسیلی حدود7،3میلیارد یورو است که مانعی جدی بر سر راه توسعه انرژی های تجدیدپذیر به شمار می رود. علی رغم وجود یارانه ها، میزان ظرفیت نصب شده برق بادی تا اوایل سال 1387 بالغ بر128 مگاوات بوده است که تولید307گیگاوات ساعت برق را طی دوره1373-1384 را به همراه داشته است. این میزان برق تولیدی  سبب صرفه جویی 425هزار بشکه معادل نفت در بخش  نیروگاهی ایران شده و در جای خود موجب کاهش یک میلیون تن انواع آلاینده های زیست محیطی در فاصله1373-1384 شده است. با استفاده از اطلاعات واقعی ماهیانه باد در استان های کشور و با بهره گیری از معادله چگالی وایبول،پتانسیل قابل استفاده باد در استان ها محاسبه شده و در نهایت کل پتانسیل بادی به میزان 3،6 گیگاوات تخمین زده شده است.

مطالب پیشنهادی :  مقدار کل آب های کره زمین به چند بخش تقسیم می شود

البته محاسبات دیگر تا حد6گیگاوات ظرفیت را  برآورد کرده اند. براساس  سیاست های فعلی انرژی کشور، ارزش حال خالص و نرخ بازده داخلی پروژه های  باد در سه استان گیلان،سیستان و بلوچستان و خراسان  جنوبی محاسبه شده است که تایید کننده این واقعیت است که پروژه های برق بادی در ابن سه استان از نظر اقتصادی  مقرون به صرفه هستند. نتایج نشان می دهد که با حذف یارانه های انرژی پتانسیل فسیلی به همراه یک روش  بازار محور، می توان ظرفیت انرژی بادی را به 3،6 تا 6گیگاوات افزایش داد این ظرفیت نصب شده می تواند سبب صرفه جویی حدود47 تا 84 میلیون بشکه معادل نفت127000 تا230000 بشکه در روز در بخش نیروگاهی ایران شود.

منبع: سایت انشاء باز

نظر شما درمورد این نوشته چه بود نظر بزارید ممنونم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا