علوم پایه هشتم

تفاوت و تشابه دو سنگ کنگلومرا و ماسه سنگ را بگویید

فکرکنید علوم هشتم

تفاوت و تشابه دو سنگ کنگلومرا و ماسه سنگ را بگویید.

جواب فکر کنید

هر دو ازنوع رسوبی وبا قرار گرفتن مواد سیمانی بین ذرات درست شده اند در کنگلومرا اندازه ی ذرات بزرگ تر است.

کُنگلومِرا یا سنگ جوش (به انگلیسی: Conglomerate) از قطعات گرد و دانه درشتی تشکیل شده که اختلافش با برش (Breccia) در فقدان ذرات زاویه‌دار می‌باشد. اجزای تشکیل‌دهنده آن دسته از سنگ‌های آواری که اندازه بزرگتر از ۲ میلی‌متر داشته باشند، بر اساس گردشدگی دانه‌ها به دو دسته کنگلومرا و برش تقسیم می‌شوند.

طبق نظریه پتی‌جان (Pettijohn) اگر ده درصد ذرات سنگی ابعاد بیش از ۲ میلی‌متر داشته باشند آن سنگ را کنگلومرا می‌نامند. برش سنگی است که از قطعات زاویه‌دار و دانه‌دار درشت تشکیل شده است. اصولاً برش در وسعت خیلی کمتر از کنگلومرا در رسوبات دیده می‌شود.

علت گوشه‌دار بودن برش در این است که قطعات تشکیل‌دهندۀ آنها به‌وسیله آب یا عامل دیگری حمل نشده‌اند و در نتیجه زوایای آنها محفوظ مانده است. از انواع برش‌ها می‌توان به برش انحلالی، برش گسلی وب رش آتشفشانی اشاره نمود. کنگلومراها بر اساس ترکیب به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند:

بر اساس ترکیب یا جنس ذرات دانه درشت تشکیل‌دهندۀ کنگلومرا، آنها را به دو دسته اولیگومیکتیک و پلی میکتیک تقسیم می‌کنند. اگر ذرات دانه درشت گراولی از یک جنس باشد، سنگ را تک منشائی یا اولگیومیکتیک (oligomictic) می‌نامند. در واقع اولیگومیکتیک سنگی مخلوطی است که جنس ذرات آن تقریباً یکنواخت می‌باشد. کنگلومراهایی که ذرات گراول آنها از انواع مختلف خرده سنگ‌ها درست شده باشد آن را چند منشائی یا پلی میکتیک کنگلومرا (polymictic) می‌نامند.

جواب فکر کنید علوم تفاوت و تشابه دو سنگ کنگلومرا و ماسه سنگ

علوم هشتم درباره تفاوت و تشابه دو سنگ کنگلومرا و ماسه سنگ

تفاوت و تشابه دو سنگ کنگلومرا و ماسه سنگ

نظر شما در مورد این مطلب چه بود نظر بزارید ممنونم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا