تفکر و سواد رسانه ای

تصور شما از یک آدم معلول یا کم توان چیست؟ سواد رسانه ای صفحه 109

تصور شما از یک آدم معلول یا کم توان چیست؟ سواد رسانه ای صفحه 109

شما هم مثل خیلی‌ها فكر می‌كنید همه افراد معلول روی ویلچر می‌نشینند یا فكر می‌كنید معلول كسی است كه قادر به انجام هیچ كدام از كارهای روزمره و عادی نیست. بهتر است به مناسبت روز جهانی معلول، ما هم اطلاعات و آگاهی مان را نسبت به معلول و معلولیت بیشتر كنیم و حداقل بخشی از وظیفه مان را نسبت به این افراد انجام دهیم.

طبق تعریف، معلول كسی است كه دچار یك نقص جسمی‌یا ذهنی است و این نقص در انجام فعالیت‌های عادی روزانه‌اش اخلال ایجاد كرده است. در كشور ما، علاوه بر افرادی كه در دوران دفاع مقدس دچار معلولیت شده‌اند و افرادی كه با نقص مادرزادی متولد می‌شوند، بسیاری از افراد در پی یك حادثه یا بیماری دچار معلولیت می‌شوند.

دوازدهم آذر، سوم دسامبر ۲۰۰۶ روز جهانی معلولین بود. این روز هر سال برگزار می‌شود تا بهانه‌ای باشد برای شناخت معلولیت و بهبود وضعیت سلامت و رفاه معلولان در سراسر جهان است. سازمان بهداشت جهانی امسال این روز را با شعار <معلولین، دسترسی و ارتباطات> برگزار كرده است. افراد معلول به اندازه افراد دیگر از تكنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی لذت نمی‌برند و معمولاً اطلاعات به شكلی ارائه می‌شود كه امكان دسترسی و استفاده از سوی افراد معلول وجود ندارد . متاسفانه این مشكل در اینترنت و دنیای مجازی هم وجود دارد.

سالانه ۲ هزار نفر در كشور بر اثر تصادفات رانندگی دچار ضایعه نخاعی می‌شوند. دكتر ابوالحسن فقیه با اعلام مطلب فوق، تعداد معلولان جامعه را ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ذكر كرده و با اعلام اینكه تنها ۲۰ هزار نفر از این معلولان تحصیل كرده اند و قانون سه درصد مربوط به استخدام معلولان با تحصیلات دانشگاهی است، افزوده است: <به همین دلیل این قانون هم نتوانسته مشكل اشتغال معلولان را حل كند.>

مدیر كل دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و سازمان تامین اجتماعی نیز اعلام كرده است: <طبق آمار به دست آمده ، در سه ماهه نخست سال جاری ۴۸۱۸ نفر از بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی دچار حادثه ناشی از كار شده اند.>

مطالب پیشنهادی :  چگونه از مخاطب منفعل به فعال تبدیل شویم؟ سواد رسانه ای صفحه 112

بخش‌هایی از قوانین كار و تامین اجتماعی هم به حقوق معلولان اختصاص یافته است. به عنوان مثال، ماده ۱۱۹ قانون كار به حمایت از اشتغال معلولان اشاره دارد. در شرایطی كه گاه اشتغال افراد عادی و دارای سلامت كامل با مشكل مواجه است، مشكلات معلولان به مراتب بیشتر خواهد بود و رفع این مشكل جز با تلاش همه افراد و سازمان‌ها ممكن نخواهد بود.

تصور شما از یک آدم معلول یا کم توان چیست؟ سواد رسانه ای صفحه 109

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا