جواب تمرین های علومعلوم پایه نهم

تحقیق درباره کاربرد انواع پلاستیک ویژگی ها میزان تولید سالیانه و کد بازگردانی

جمع آوری اطلاعات علوم نهم

تحقیق در مورد کاربرد انواع پلاستیک ویژگی ها میزان تولید سالیانه و کد بازگردانی آن ها اطلاعاتی را جمع آوری کنید

با مراجعه به منابع معتبر درباره کاربرد انواع پلاستیک، ویژگی ها، میزان تولید سالیانه و کد بازگردانی آن ها اطلاعاتی را جمع آوری کنید و به کلاس په گزارش دهید؟

پلاستیک ها به علت عایق حرارت و براق بودن، وزن سبک، ضد آب بودن واستحکام بالا کاربرد بسیار گسترده ای دارند.

کاربرد پلاستیک ها:

1-ترموپلاست ها: به دفعات می توان با گرم و سرد کردن، پلاستیک را نرم یا سخت کرد. مانند نایلون، پلی اتیلن، قطعات اتصال زانو، پی وی سی بسته بندی، لوازم آشبزخانه، فیلم، دنده ماشین، الیاف مصنوعی، واشرها و..

2-ترموست ها: بر اثر حرارت تغییر شکل نمی دهند و مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند مانند: لاستیک تایر، لنت ترمز، ملامین، فایبرگلاس، لوله ها، عایق الکتریکی و..

3-الاستومرها: دارای حالت کشسانی هستند و پس از برداشتن نیرویی که باعث تغییر شکل آن ها شده به حالت اولیّه برمی گردند.

میزان مصرف:

سالانه حدود300هزار میلیون تن پلاستیک در جهان تولید می شود که 17 هزارتن آن در ایران تولید می شود که فقط 10/0 آن را می توان بازیافت کرد.

کد بازگردانی:

بازیافت پلاستیک یا جمع‌آوری پلاستیک‌های خرد و مصرف‌شده و تبدیل آن‌ها به محصولات مفیدی که بعضی مواقع با فرم اولیه کاملا متفاوت است، کار آسانی نیست.

ذوب کردن بطری‌های آب و تبدیل آن‌ها به  میز و صندلی‌ خوش‌بینانه‌ترین بخش است.

کدها و اعداد نشان‌دهنده نوع رزین پلاستیک است که به تفکیکشان از هم کمک می‌کنند.

کدها عبارتند از:

1- PETE (پلاستیک کد 1): پلی‌اتیلن ترفتالات، قابل بازیافت‌ترین و معمول‌ترین پلاستیک است که به عنوان بطری‌های آب، نوشابه و ظرف‌های یکبار مصرف و غیره استفاده می‌شود. محکم و در برابر گرما مقاوم است و با بازیافت به بطری‌های آب، ساک، لباس، کفش، روکش مبل، فیبرهای پلی‌استر و غیره تبدیل می‌شود.

2- HDPE (پلاستیک کد 2): پلی‌اتیلن با غلظت بالا که به‌راحتی و به سرعت بازیافت می‌شود. پلاستیک نوع خشک است اما زود شکل می‌گیرد و معمولا در قوطی شوینده‌ها، بطری‌های شیر، قوطی‌های آب‌میوه، کیسه‌های زباله و غیره به کار می‌رود. با بازیافت تبدیل به لوله‌های پلاستیکی، قوطی‌ شوینده‌ها، خودکار، نیمکت و غیره می‌شود.

3- PVC (پلاستیک کد 3): پلی‌وینیل کلوراید سخت بازیافت می‌شود. با آن که محیط زیست و سلامت افراد را به خطر می‌اندازد، هنوز در همه جا در لوله‌ها، میزها، اسباب‌بازی‌ها و بسته‌بندی و غیره به چشم می‌خورد. PVC بازیافت شده به عنوان کفپوش، سرعت‌گیر، پنل و گل‌ پخش‌کن ماشین استفاده می‌شود.

4- LDPE (پلاستیک کد 4): پلی‌اتیلن با غلظت پایین است. ویژگی آن قابل‌انعطاف بودنش است. معمولا در نخ‌های شیرینی، بسته‌بندی، قوطی‌های فشاری، کاورهای خشکشویی به کار می‌رود. بعد از بازیافت به عنوان بسته‌های حمل نامه، سطل‌های زباله، سیم‌بند و غیره استفاده می‌شود.

5- PP (پلاستیک کد 5): پلی‌پروپیلن با غلظت پایین و در برابر حرارت فوق‌العاده مقاوم است. به عنوان نی، درهای بطری و قوطی استفاده می‌شود. PP بازیافت شده در چراغ راهنمایی و رانندگی، پارو، جای پارک دوچرخه و قفسه‌های کشویی کاربرد دارد.

6- PS (پلاستیک کد 6): پلی‌استایرن که به فوم معروف است در ظروف یکبار مصرف دردار و غیره به کار می‌رود. فوق‌العاده سبک ولی حجیم است. PS به دلیل آن که گرما را زیاد منتقل نمی‌کند، کاربرد زیادی دارد. با آن که این ماده جزو برنامه‌های بازیافت شهرداری‌ها نیست اما می‌تواند به عایق‌های حرارتی، شانه‌های تخم‌مرغ، خط ‌کش و ظروف پلاستیکی تبدیل شود.

7- سایر موارد (پلاستیک کد 7): سایر پلاستیک‌ها مانند پلی‌اورتان می‌توانند ترکیبی از پلاستیک‌های فوق باشند. جزو بازیافت نیستند. محصولات با کد 7 می‌توانند هر چیز از زین دوچرخه گرفته تا ظرف‌های 5 گالنی را شامل شوند. بسیاری از بازیافت‌کنندگان، پلاستیک با این کد را قبول نمی‌کنند اما رزین این پلاستیک‌ها قابل تبدیل به الوارهای پلاستیکی و مواد سفارشی هستند.

اطلاعات جمع اوری کنید علوم نهم در مورد کاربرد انواع پلاستیک، ویژگی ها، میزان تولید سالیانه و کد بازگردانی آن ها اطلاعاتی را جمع آوری کنید

تحقیق با موضوع کاربرد انواع پلاستیک، ویژگی ها، میزان تولید سالیانه و کد بازگردانی آن ها اطلاعاتی را جمع آوری کنید

نظر شما در مورد یان مطلب چه بود نظر بزارید ممنونم

 این مطلب اختصاصی بوده و کپی برداری در سایت یا کانال تلگرام شما بدون ذکر منبع و ادرس سایت حرام است و پیگرد قانونی دارد

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

23 دیدگاه

  1. من از روش نوشتم فردا صبح میخوام ببرم تو کلاس بخونم امیدوارم مثبت بگیرم ب هر حال ممنونم از سایت شما ک انقدر زحمت کشیدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا