تحقیق دانش اموزی

تحقیق درباره انواع اهدا خون

تحقیق درباره انواع اهدا خون

اهداي خون اتولوگ يا اهدا خون به خود

روشی است كه در آن بیمار خون خود را اهدا می كند و خون تا زمانی كه وی به آن احتیاج دارد در شرایط مناسبی نگهداری می شود. اهداي خون اتولوگ برای بیمارانی كه جهت عمل های جراحی اختیاری آماده می شوند، قابل انجام است. در این روش، بیمار باید توسط پزشك معاینه شود تا از سلامت خود اطمینان حاصل نماید. بیمارانی كه از خون خود استفاده می كنند ایمن ترین خون ممكنه را به خود تزریق می كنند. خطرات احتمالی (به واسطه اجزاء خون مانند گلبول های سفید، پلاكت ها و پروتئین سرم ) با تزریق خون اتولوگ حذف می شود. ممكن است لحظاتي قبل از عمل جراحي حدود  1000 ـ500 ميلي ليتر خون بيمار اخذ گرديده و در پايان عمل جراحي به بيمار تزريق گردد. هم چنين مي توان در حين عمل جراحي خون ناشي از خونريزي را توسط دستگاه مخصوص جمع آوري و پس از عبور از فيلتر مجدداً به بيمار تزريق نمود، يا اين كه از حدود يك ماه قبل از عمل جراحي، از بيمار در فواصل مشخص خون گيري به عمل آورده و در حين جراحي و در صورت نياز، خون گرفته شده به خود بيمار تزريق مي گردد.

اهداي خون همولوگ يا اهدا خون به ديگران

متداول ترين نوع اهداي خون است. در اين روش اهدا كننده مي تواند به منظور حفظ ارزش هاي انساني، كمك به همنوع و هم ياري ملي سالي يك تا چهار بار به مراكزخون گيري مراجعه نموده و تحت معاينه و مشاوره قرار گرفته و در صورت تأييد پزشك  بخش اهدا كنندگان، خون يا يكي از اجزاء‌ آن را به صورت داوطلبانه و بدون هيچگونه چشم داشتي هديه نمايد. در بيش از 99% موارد اهدا كننده، بيمار مصرف كننده خون يا فرآورده را  هيچگاه نديده و نمي شناسد و خون يا فرآورده اهدايي پس از انجام آزمايش های غربالگري و تاييد سلامتي به بانك خون مراكز درماني تحويل و برحسب نياز براي  يكي از بيماران نيازمند مصرف مي گردد.

انواع اهدا کنندگان خون

1)     اهدا کنندگان پولی

اهداکنندگان پولی کسانی هستندکه در ازای دريافت پول ياکالای قابل تبديل به پول، مبادرت به اهدای خون خود می نمايند. از آنجايی که اين افراد ممکن است به خاطر دريافت پول، به سوالات مربوط به رفتارها و سلامت خود پاسخ صحيح ندهند، سلامت خود و بيمار گيرنده خون را به خطر مي اندازند. بنابراين نمی توانند بعنوان منبع تامين خون سالم معرفی شوند. امروزه اين شيوه اهدای خون در اکثر نقاط دنيا منسوخ شده است.

2)     اهدا کنندگان جايگزين (فاميلی)

 اين افراد فقط در زمانی که خون آنها مورد نياز يکی از اعضا خانواده يا آشنايان می باشد خون اهدا می نمايند. خون اهدا کنندگان جايگزين (فاميلی)، سالم تر از اهدا کنندگان پولی می باشد با اين حال ممکن است بخاطر تحت فشار بودن از طرف اعضای خانواده و يا نگرانی برای بيمار خود، به سوالات پاسخ صحيح ندهند و باعث انتقال آلودگی به فرد گيرنده خون شوند. همچنين بستگان بيمار نيازمند به خون، ممکن است افرادی را با پرداخت پول تشويق به اهدای خون، بجای خود نمايند. بدين ترتيب، اهدای خون جايگزين ممکن است در بردارنده سيستمی مخفی از اهدای خون پولی، باشد.

3)     اهدا کنندگان داوطلب بدون چشم داشت مادی

 کسانی هستند که بصورت کاملاً داوطلبانه و بدون چشم داشت مادی مبادرت به اهدای خون خود نموده و در قبال آن چيزی دريافت نمی کنند. انگيزه اصلی اين افراد کمک به ديگران است و ثابت شده است که اهداي خون داوطلبانه مناسب ترین روش تامين خون سالم مي باشد و اهدا كنندگان داوطلب سالم ترين و قابل اعتماد ترين گروه داوطلبان را تشکيل می دهند.

در بين اهدا كنندگان داوطلب، بهترين افراد، داوطلباني هستند كه به صورت مستمر خون اهدا مي كنند. کنندگان داوطلب مستمر، حس مسئوليت بيشتری نسبت به جامعه دارند و آگاهی بيشتری نسبت به اهميت اهدای خون و پيشگيری از عفونت های منتقله از راه خون دارند. اهداکنندگان داوطلب بر اساس سابقه اهدای قبلی به 3 زير گروه تقسيم می شوند:

  • اهدا کنندگان بار اول: به اهدا کنندگانی اطلاق می شود که سابقه قبلی اهدای خون نداشته و اين نخستين باری است که مبادرت به اهدای خون می نمايند.
  • اهدا کنندگان با سابقه: به اهدا کنندگانی اطلاق می شود که سابقه اهدای خون را دارند ولی آخرين باری که اقدام به اهدای خون نموده اند بيش از يک سال می باشد و يا به عبارتی ديگر در يک دوره يک ساله کمتر از 2 بار اهدای خون داشته اند.
  • اهدا کنندگان مستمر: به اهدا کنندگانی اطلاق می شود که در يک دوره يکساله حداقل 2 بار خون اهدا نموده اند. اهدا کنندگان داوطلب مستمر، حس مسئوليت بيشتری نسبت به جامعه دارند، آگاهی بيشتری نسبت به اهميت اهدای خون و پيشگيری از عفونت های منتقله از راه خون دارند و سالمترين گروه اهدا کنندگان خون هستند.

تحقیق درباره انواع اهدا خون

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا