علوم پایه هشتم

به چه دلایلی از گرانیت و گابرو در نمای ساختمان ها استفاده می شود

فکرکنید علوم هشتم

به چه دلایلی از گرانیت و گابرو در نمای ساختمان ها استفاده می شود

سنگ گرانیت:

سنگ گرانیت از جمله سنگهای آذرین میباشد که از کانی های کوارتز, فلدسپار, میکا و آمفیبول تشکیل شده است. گرانیت سنگی بسیار سخت و بادوام است و از قابلیت صیقل پذیری بالایی برخوردار میباشد. سنگهای گرانیتی در رنگ های قرمز, سیاه, قهوه ای, شکلاتی, صورتی, آبی و سبز یافت میشوند. دانه بندی این نوع سنگ درشت است و با چشم قابل مشاهده میباشد. مقاومت سنگ گرانیت نسبت به سنگهای مرمر و تراورتن بیشتر است و سطح صیقلی و درخشان آن نیز بیشتر حفظ میشود. سنگ گرانیت متداول ترین سنگ شناخته شده میباشد که در صنعت ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارد. از سنگهای گرانیت برای نماکاری ساختمان, سنگفرش, روی کابینت, پله ها و… استفاده میشود. سنگ گرانیت بهترین گزینه برای پله های ساختمان میباشد. پله های ساختمان به دلیل رفت و آمد زیاد ساییده شده و آلودگی روی آنها مینشیند, بنابراین باید از سنگی مانند گرانیت برای آنها استفاده نمود که مقاومت و دوام بالایی داشته باشد.

 ویژگی سنگ گرانیت:

  • مقاومت در برابر ضربه و فرسایش
  • مقاومت در برابر عوامل محیطی
  • تنوع در رنگ بندی و ظاهر
  • مقاومت در برابر نفوذ آب
  • سختی بالا
  • استحکام و طول عمر بالا

قیمت سنگ گرانیت در مقایسه با سایر سنگها کمی گرانتر میباشد زیرا هزینه ی استخراج این سنگها و صیقل دادن آنها کمی گران است. به همین دلیل اغلب در نماکاری ساختمان های مهم از این نوع سنگ استفاده میشود.

سنگ گابرو، سنگی آذرین درونی، تیره رنگ و درشت دانه می باشد. این سنگ معمولا به رنگ های مشکی و یا سبز تیره بوده و عمدتا از کانی های پلاژ و کلاژ و اوریت شکل گرفته است. سنگ گابرو فراوان ترین سنگ در پوسته اقیانوسی است. زمانی که گدازه های آتشفشانی در زیر سطح زمین بیافتد و به شکل انبوهه های بلورین سرد شوند تشکل می گردند.

کاربرد سنگ گابرو:

سنگ گابرو با صیقل کاری جلایی مشکی و براق پیدا می نماید که در ساخت سنگ های قبر، رویه کابینت ها، کاشی کف، سنگهای نما به عنوان سنگ تزئینی و نما در فضای درونی و بیرونی ساختمان ها مورد کاربرد است

سنگ لاشه آن نیز می تواند مورد کاربرد جهت جاده سازی، ساخت تونل و پل سازی، احداث راه آهن و سایر مصارف دیگر نیز قرار گیرد چراکه سنگ گابرو از مقاومت بسیار چشمگیری برخوردار می باشد. در صنعت سنگ های بادبر گابرو تحت عنوان “گرانیت سیاه” به فروش می رسد که به صورت گسترده ای از سنگ های پرداخت نشده جهت تولید جدول سنگفرش و سایر محصولات دیگر مورد کاربرد است.

تحقیق در مورد به چه دلایلی از گرانیت و گابرو در نمای ساختمان ها استفاده می شود

جواب فکرکنید علوم درباره به چه دلایلی از گرانیت و گابرو در نمای ساختمان ها استفاده می شود

به چه دلایلی از گرانیت و گابرو در نمای ساختمان ها استفاده می شود فکرک نید علوم هشتم

نظر شما در مورد این مطلب چه بود نظر بزارید ممنونم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا