جواب مطالعات هشتم

به نظر شما متکی بودن درامد یک کشور به صادرات نفت چه معایبی دارد

جواب فعالیت صفحه 21 مطالعات هشتم

به نظر شما متکی بودن درامد یک کشور به صادرات نفت چه معایبی دارد

پاسخ اول :

به دلیل وابسته بودن اقتصاد این کشور ها به فروش صدور نفت، نوسانات قیمت جهانی نفت بر بخش های دیگر اقتصاد این کشور ها تاثیر می گذارد، چرا که اقتصاد آن ها تک محصولی است و بخش های مختلف کشور به فروش نفت وابسته است. برای حل این مشکل راه های زیر پیشنهاد می شود:

1 – افزایش صادرات غیر نفتی

2 – حمایت از تولید داخلی و ملی

3 – گسترش صنایع و کارگاه های مختلف در سطح کشور

4 – حمایت از کشاورزان و باغداران

پاسخ دوم :

سبب وابستگی کشور به نفت یا تک محصولی شدن میشود که در مواقع بحرانی مانند نوسانات قیمت جهانی یا تحریم و جنگ با کاهش درآمد ومشکلا ت اقتصادی زیادی روبرو خواهد شد. باید با همت و توانایی علمی جوانان و دانشمندان و با تکیه بر علم و فناوری روز وبافعالیتهایی در زمینه کشاورزی و صنعت، و با حمایت از تولیدات داخلی و ملی صادرات غیر نفتی و تولیدات داخلی را افزایش داد تا از وابستگی و تک محصولی شدن دور شد.

پاسخ سوم :

موجب وابستگی شدید ان کشور به صادرات نفت و یا هر کشور دیگری که تنها یک محصول صادراتی داشته باشد خواهد شد و در موقع بحرانی مانند:جنگ و نحریم٬درامد ان کشور کاهش پیدا میکند و با مشکلات اقتصادی زیادی روبه‌رو میشوند.برای رفع مشکل این‌گونه کشور ها باید فعالیت هایی مانند کشاپرزی٬خدمات صنعت گردشگری.حمایت از صنایع و تولیدات داخلی خود با تکیه بر دانش و توانایی های جوانان و دانشمندان خود توسعه و گسترش دهند٬تا از هر گونه وابستگی دور شوند

مطلب مرتبط:

به دلیل متکی بودن بودجه دولتی ایران به درآمدهای نفتی، تغییرات در قیمت نفت تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر اقتصاد ایران دارد. بررسی آمارهای موجود نشان می‌دهد در ایران ۸۰ تا ۹۰ درصد درآمدهای صادراتی و ۴۰ تا ۵۰ درصد بودجه سالانه دولت را درآمدهای نفتی تشکیل می‌دهند و منبع اصلی کمک‌های مالی و یارانه‌ها، درآمدهای نفتی است. پس درآمد حاصل از صدور نفت خام به‌طور غیرمستقیم بر دیگر فعالیت‌های اقتصادی نیز تاثیرگذار است. این تحقیق به تحلیل تاثیر شوک‌های قیمتی نفت بر متغیرهای اقتصاد کلان در ایران (تولید، تورم، واردات و نرخ ارز) پرداخته است.

به نظر شما متکی بودن درامد یک کشور به صادرات نفت چه معایبی دارد

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا