تفکر و سواد رسانه ای

برای انتقال یک ارزش اجتماعی به دیگران از چه فنونی استفاده می کنید

برای انتقال یک ارزش اجتماعی به دیگران از چه فنونی استفاده می کنید

برای انتقال یک ارزش اجتماعی به دیگران با استفاده از فنون اقناع نمونه ای به صورت گروهی تولید کنید

انتقال ارزش‌های انقلاب‌ها به نسل‌های بعدی بستگی به ماهیت انقلاب‌ها دارد. انقلاب ‌اسلامی چون بر پایه‌ی آموزه‌های شریعت سامان گرفته است و حاکمیت ارزش‌ها و هنجارهای دینی در عرصه‌های مختلف سیاست، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ در رأس برنامه‌ها و اهداف آن قرار دارد،

همچنین جدایی و گسستی بین سیاست و دین وجود ندارد، لذا ارزش‌هایش به شیوه‌ای ویژه و متفاوت با دیگر انقلاب‌ها انتقال می‌یابد.

انتقال ارزش‌ها به شکل‌ها و شیوه‌های مختلفی انجام می‌گیرد:
۱. فرهنگ‌سازی برای همبستگی: در تعریف ارزش این‌گونه گفته‌اند که اگر همبستگی آگاهانه ایجاد نشود، در ارزش دانستن آن اتفاق نظر وجود نخواهد داشت. از طرفی اگر ارزش‌های جامعه را فرهنگ بدانیم، بین فرهنگ و محیط، یک رابطه‌ی محکمی وجود دارد. یعنی تأثیر و تأثر متقابلی بین فرهنگ و محیط وجود دارد که تغییر هر یک به تغییر دیگری منجر می‌شود.

۲. جامعه‌پذیری سیاسی: این امر می‌تواند از طرق مختلفی انجام بگیرد:
الف) از یک طرف باید از کودکی و جوانی شروع شود تا به دوره‌ی بزرگسالی برسد و این فرایند را «جامعه‌پذیری مرحله‌ای» می‌گویند.

ب) از طرف دیگر آموزش باید به شیوه‌ی مستمر باشد. یعنی در جریان انتقال، تغییرات یا تعدیل‌هایی صورت بگیرد، اما مبانی آن تغییر نکند.

ج) این آموزش باید روندی آرام و بطیئ داشته باشد؛ مثل جریان آب رودخانه‌ای که وقتی کسی کنار آن ایستاده است، متوجه نمی‌شود که آب آن جریان دارد.

د) آموزش مستمر و آرام باعث مشروعیت‌دهی بالای نظام می‌شود و نظام را دچار بحران نمی‌کند، چون آرام است.
ﻫ) ارزش‌ها باید به شکل تصور و تصدیق در اذهان مردم شکل بگیرد.

و) از طریق آموزش باید مشکلات حل شود و انعطاف‌پذیری ارزش‌ها صورت بگیرد.

ز) از طریق آموزش باید به تفاهم بین‌ نسل‌ها برسیم، زیرا عدم تفاهم باعث شکاف بین دو نسل می‌شود.

۳. الگودهی: اگر هر الگویی حدود و محدوده‌اش معلوم باشد و آشکاری و شفافیت و وضوح داشته باشد، به‌راحتی در جامعه فراگیر خواهد شد. باید الگوهای مناسب و مطابق با ارزش‌ها و باورهای دینی و اعتقادی در قالب‌های قابل قبول برای جوانان و نوجوانان ارائه شود.

نتیجه گیری:

رسانه‌ها کارکردهای متفاوتی همانند انتقال ارزش‌ها و میراث فرهنگی را برعهده دارند اما از نظر صاحب نظران این ابزارها تنها بخشی ار میراث گرانب‌های نسل پیش را منتقل می‌کند و بیشتر خواهان و مروج نوآوری هستند.

و از آنجا که رسانه در جامعه در دست عده ای خاص قرار دارند سعی می‌کنند ارزش‌ها و هنجار مورد پسند آن قشر خاص را ترویج کنند که ممکن است با فرهنگ سنتی، نگرش‌ها و باورهای عموم مردم در تضاد باشد و نوعی شکاف نسلی به‌وجود آورد. در هر حال به نظر می‌رسد، رسانه‌ها موجد تغییر در الگوهای سنتی جوامع هستند و با تشویق ارزش‌ها و هنجارهای جدید، الگوهای نسل پیش را به چالش می‌کشند.

برای انتقال یک ارزش اجتماعی به دیگران از چه فنونی استفاده می کنید

منبع: سایت انشاء باز

نظر شما در مورد این مطلب چه بود نظر بزارید ممنونم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا