علوم پایه پنجم

با چه روشی می توان از فرسایش خاک جلوگیری کرد علوم پنجم صفحه 84

با چه روشی می توان از فرسایش خاک جلوگیری کرد علوم پنجم صفحه 84

۱- مبارزه غیر مستقیم از فرسایش خاک

در مبارزه غیر مستقیم هدف ایجاد پوشش گیاهی یا بیشتر کردن آن است. برای نتیجه گیری بهتر، بایستی روش بهره‌برداری از زمین با حفظ خاک متناسب باشد و به جهت ایجاد تعادل بین خاک و گیاه و زمین های مرتعی و جنگلی و زراعتی مشخص گردد تا نقاطی که استعداد جنگل را دارد، جنگل‌کاری، و قسمت هایی که برای مرتع‌داری مناسب است، در آن جا پوشش مرتعی ایجاد یا توسعه داده شود و خلاصه سطح‌هایی که برای کشاورزی مستعد است،

مبارزه مستقیم از فرسایش خاک

مبارزه غیر مستقیم یعنی ایجاد پوشش گیاهی یا تقویت پوشش زنده خاک بیشتر به منظور پیشگیری صورت می‌گیرد، در صورتی که مبارزه مستقیم هنگامی شروع می‌شود که خاک فرسایش یافته باشد و باید اقداماتی انجام داد که خاک بیش از این فرسایش نیابد و امکاناتی فراهم کرد تا سطوح فرسایش یافته ترمیم گردد.

كشت روي خطوط تراز

كشت روي خطوط تراز يك روش موثر جهت كنترل فرسايش در زمينهايي با شيب كم تا متوسط مي­باشد و به مبناي كشت روي زمين شيب­دار است، كه آماده­ سازي زمين، كشت و برداشت گياه بر روي خطوط تراز انجام مي­گيرد.

اين كشت سبب حفاظت در برابر فرسايش ورقه­اي و شياري مي­شود و در مواقعي داراي بهترين عمل حفاظتي است كه رگبارهايي با شدت كم تا متوسط بر روي شيبهاي ملايم پديد آيند.

كشت نواري

براي تكميل كشت كنتوري مي­توان از كشت نواري استفاده نمود. براي استفاده از كشت نواري دو روش وجود دارد: كشت نواري در امتداد تراز كه محصولات بر نوارهاي در امتداد خطوط تراز در مزرعه كاشته مي­شود در امتداد خطوط تراز در مزرعه كاشته مي­شود؛ روش دوم كشت نواري در مزرعه است كه به معناي كشت محصولات در نوارهايي است كه به صورت عمودي بر شيب عمومي مزرعه جاي گرفته­اند

مطالب پیشنهادی :  چرا در ساعت فروشی و طلا فروشی از عدسی استفاده می کنند

شخم حفاظتي

شخم مناسب، زبري سطح زمين را افزايش داده، سبب نفوذپذيري و كاهش ميزان رواناب مي­شود. اثر شخم به ميزان رطوبت موجود نيز بستگي دارد. شخم حفاظتي بستر كشتي است كه حداقل 30 درصد سطح خاك با بقاياي گياهي براي كاهش فرسايش آبي، بعد از كشت پوشيده شود.

كشت روي خطوط تراز

كشت روي خطوط تراز يك روش موثر جهت كنترل فرسايش در زمينهايي با شيب كم تا متوسط مي­باشد و به مبناي كشت روي زمين شيب­دار است، كه آماده­سازي زمين، كشت و برداشت گياه بر روي خطوط تراز انجام مي­گيرد.

با چه روشی می توان از فرسایش خاک جلوگیری کرد علوم پنجم صفحه 84

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا