تحقیق دانش اموزی

انواع زلزله تحقیق کنید

انواع زلزله تحقیق کنید

انواع زلزله

  1. زلزله‎های زمین‎ ساختی (تكنونیكی)90 درصد زلزله‎ها را تشكیل می‎دهد و شایع‎ترین نوع زمین لرزه است كه ناشی از تكان یا جابجایی قسمت‎های مختلف قشر زمین می‎باشد.
  2. زلزله‎هایی كه با آتشفشان در ارتباط هستند (7% از 10%)
  3. زلزله‎هایی كه با ریزش فضاهای خالی زمین همراه می‎باشد. (3% از 10%) مثل ریزش غارهای زیر زمینی).

   هر  چقدر عمق زلزله زیاد باشد شعال آن نیز زیاد خواهد بود. چنانچه كم باشد (به عنوان مثال در عمق 5 كیلومتری) تنها محدوده كوچكی در سطح زمین تخریب پیدا می‎كند. یعنی اگر دو زلزله یا بزرگی یكسان را در نظر بگیریم مثلاً یكی 5 كیلومتری و دیگری 50 كیلومتری از سطح زمین، در این صورت زلزله با عمق كم قسمت كوچكی از سطح زمین را تخریب خواهد كرد.

انواع زلزله تحقیق کنید

در حالی كه زلزله با عمیق زیاد در سطح بسیار وسیعی تأثیر می‎گذارد. ولی به علت این كه در این نوع زلزله (عمیق زیاد) انرژی پخش می‎شود شدت تخریب آن پایین می‎آید.

   پس از این كه زلزله در مركز زمین زلزله ایجاد شد لرزش آن به صورت امواجی به اطراف منتشر می‎گردد كه می‎توان در آن دو نوع موج اصلی و موج فرعی دیگر را تشخیص داد. سرعت این امواج حدود 7 تا 12 كیلومتر در ثانیه است و براساس ویرانگرترین امواجی كه از چند نوع موج حاصل از یك زلزله ایجاد می‎شوند،‌ در سطح زمین حادث می‎گردد و قادر خواهد بود خانه‎ها و بناها را خراب كند. زمین‎ لرزه همچنین امواج «بدنه» تولید می‎كند كه از منبع اصلی مركز زلزله می‎یاد و با شتابی سریعتر از امواج سطحی از طریق خود زمین می‎گذرد. یك نوع از امواج بدنه امواج «كمپرسیونال» است كه مانند عبور امواج صدا در هوا از طریق زمین عبور می‎كند. نوع دیگر موج «متقاطع» یا موج «مطلق» است كه با حركت نوسانی از طریق زمین جامد عبور می‎كند.

   تقریباً 90% زلزله‎ها علت زمین ساختی (تكنونیكی) دارند و علت آن از حركت صفحات زمین (پلیت تكنونیك) یعنی اعمال فشار از لایه‎ای به لایه‎ای دیگر از زمین، كه موجب تراكم انرژی پتانسیل شده تاحدی كه منجر به شكستن قطعه بزرگی از سنگ‎های پیوسته و رهایی انرژی می‎شود. لیتوسفر (پوسته خارجی زمین) تقریباً از 12 قطعه بزرگ زمین تشكیل شده است كه برروی لایه زیرین (طبقه نازك جبه بالایی استوتسفر) شناور است.

   اغلب زمین لرزه‎ها در امتداد گسل‎های فعال رخ می‎دهند. از این‎رو شناسایی گسل‌‎های فعال و نقشه‎برداری از آنها «مناطق لرزه خیز» یا به عبارتی محل‎های وقوع زمین لرزه‎های احتمالی را مشخص می‎كند. گردآوری اطلاعات در مورد زمین لرزه‎های گذشته یك منطقه و پیاده‎كردن آنها به روی نقشه، مناطق خطر را هر چه بهتر مشخص می‎سازد.

   بررسیهای آماری فراوانی رخداد زمین لرزه‎ها در یك منطقه احتمال «دوره بازگشت» زمین لرزه با یك بزرگی مشخص را به دست می‎دهد. به همین دلیل جداولی جهت بررسی زمین لرزه‎های ایران و جهان تنظیم گشته است.

   به عنوان مثال، اگر دوره بازگشت زمین لرزه‎های 7 ریشتری یك منطقه صدسال باشد، به این معنی است كه در هر قرن یك زمین لرزه با بزرگی 7 درجه درمقیاس ریشتر ممكن است در آن منطقه اتفاق بیافتد. به این ترتیب هر چه از زمان وقوع زمین لرزه مخرب قبلی منطقه بگذرد، احتمال وقوع زمین لرزه مخرب بعدی بیشتر می‎شود. از آغاز قرن هجدهم تاكنون بیش از سه میلیارد نفر جان خود را در زمین لرزه‎ها از دست داده‎اند.

  بررسی آماری زمین لرزه‎های ایران

برخی از شهرهای بزرگ كشور ما در مجاورت گسل‎های فعال ساخته شده‎اند و متأسفانه هر چند مدت یك بار در بخشی از ایران زمین‎ لرزه‎ای مخرب، خسارت‎های جبران‎ناپذیری به بار می‎آورد. بررسی‎های اخیری كه در مورد لرزه خیزی و دوره‎های بازگشت زمین لرزه‎های ایران صورت گرفته، نتایج تكان دهنده‎ای را به همراه داشته است. به این ترتیب كه شهرهایی مثل تهران، تبریز، نیشابور، قزوین، كاشان، مشهد و شیراز كه درمناطقی با خطر نسبی بالا واقع شده‎اند و زمین‎ لرزه‎های ویران كننده‎ای در آنها به ثبت رسیده است، مدت طولانی است كه فعالیت لرزه خیزی مهمی نداشته‎اند.

   بررسی‎های آماری، دوره بازگشت زمین لرزه‎های ویرانگر تهران را در حدود 150 سال به دست می‎دهد. در شهر تهران بخش قابل توجهی از جمعیت كشور و اكثریت امكانات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی متمركز شده است. وقوع یك زمین لرزه به بزرگی زمین لرزه سال 1357 طبس در تهران ویرانی بسیار و زیان‎های مالی و جانی فراوانی برجای خواهند گذاشت. جدول 2 از سال 1990 – 1988 مهم‎ترین زلزله‎های جهان را به ترتیب از بیشترین تا كمترین تلفات را نشان می‎دهد.

   طی 90 سال گذشته در ایران به طور متوسط در هر 10 سال یك زلزله به بزرگی 6 درجه در مقیاس ریشتر یا بالاتر رخ داده و در همین مدت تعداد 10 زلزله به قدرت بیش از 7 درجه در مقیاس ریشتر اتفاق افتاده است. 97 درصد زیستگاه‎ها در ایران در معرض تهدید زلزله هستند و فقط 3 درصد از مراكز زیستی، خطر نسبی كمتری دارند. جدول 4 زلزله‎های بزرگ ایران و پیرامون آن در قرن بیستم را نشان می‎دهد.

   مهم‎ترین پیش‎بینی زلزله، در چین در ایالات منچوری، در فوریه 1975 بود كه 24 ساعت قبل از وقوع زلزله به مردم اطلاع دادند و مردم خانه‎ها را ترك كردند. ضمناً شعاع عمل زمین لرزه در جدول 3 نشان داده شده است.

شعال عمل زمین‎ لرزه (18)

شدت در مقیاس ریشتر شعال احساس خطر (Km2)
9/4-4 50
9/5-5 110
9/6-6 200
9/7-7 400
7/8-8 800

انواع زلزله تحقیق کنید

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا