انسان و محیط زیست پایه یازدهم

احتمال وقوع وارونگی دما را در دو منطقه شهری و روستایی زیر با هم مقایسه کنید

احتمال وقوع وارونگی دما را در دو منطقه شهری و روستایی زیر با هم مقایسه کنید

الف)شهری صنعتی و پرجمعیت

ب)روستایی کویری

در هر دو منطقه در فصل زمستان هنگامی که  دمای هوا به زیر صفر درجه می رسد وارونگی دما اتفاق می افتد و در واقع وارونگی دما امری طبیعی است ولی وقتی در شهر صنعتی و پر جمعیت وارونگی دما اتفاق  می افتد آلاینده هایی که  توسط خودروها و صنایع وارد هوا می شوند به دلیل سرد شدن و وارونگی دما در سطح زمین  باقی می مانند و از شهر خارج نمی شوند و موجب تشدید آلودگی هوا می شود ولی در یک روستای کویری وقتی وارونگی دما اتفاق می افتد هیچ مشکلی ایجاد نمی کند زیرا آلاینده ای توسط مردم روستا وارد هوا نشده است و..

-وارونگی دما، چه تاثیری بر آلودگی هوا دارد؟ توضیح دهید. با وقوع وارونگی دما آلاینده های هوا که توسط صنایع و خودروها تولید شده و وارد هوا شده در سطح زمین باقی می مانند و از شهر خارج نمی شوند و موجب افزایش شدید آلودگی هوا و افزایش بیماری های تنفسی و قلبی برای مردمان  ساکن یک شهر می شود .

مطلب مرتبط:

برای پیدایش وارونگی شرایطی لازم است که عبارتند از :

◊ هوای آرام و بدون باد، زیرا وزش باد و ایجاد تلاطم در هوا موجب مخلوط شدن دمای هوا در سطوح مختلف شده و مانع از شکل گیری پدیده وارونگی دمایی می گردد.

◊ هوای صاف و بدون ابر نیز در چنین هوایی شرایط بهتری را مهیا خواهد نمود، زیرا وجود پوشش ابری در آسمان سبب جذب پرتوهای مادون قرمز تابشی از سطح زمین و انعکاس مجدد آن به طرف سطح زمین شده و موجب گرم شدن مجدد هوا از پایین خواهد شد. در نتیجه در هوای ابری احتمال وارونگی دمایی کمتر است.

مطالب پیشنهادی :  حل فعالیت های درس3 انسان و محیط زیست پایه یازدهم

◊ طولانی بودن شب. در شب های طولانی زمین برای باز تابش انرژی جذب شده در طول روز فرصت کافی خواهد داشت و  زمان برای انتقال انرژی گرمایی به لایه های بالاتر مهیا خواهد بود، به همین دلیل هر چه شب طولانی تر باشد ضخامت لایه وارونگی بیشتر خواهد شد

منبع: سایت انشاء باز

نظر شما در مورد این مطلب چه بود نظر بزارید ممنونم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا