انسان و محیط زیست پایه یازدهم

آیا ریزگردها می توانند در دراز مدت باعث کاهش تنوع زیستی شوند

آیا ریزگردها می توانند در دراز مدت باعث کاهش تنوع زیستی شوند

ریزگردها وقتی وارد کشور می شوند  بر روی برگ درختان قرار می گیرند و عمل فتوسنتزی درختان را دچار اختلال می کند و بعد از مدتی درخت از بین می رود و به دنبال مرگ درخت  جانورانی که بر روی درخت زندگی می کردند محیط  زیست خود را از دست می دهند و از بین می روند و به این ترتیب تنوع زیستی  در منطقه از بین می رود.

مطلب مرتبط:

ریزگرد پدیده‌ای جوی است و مجموعه‌ای است از گرد و غبار، دود و دیگر ذره‌های خشک معلق در هوا که باعث کدر شدن آسمان می‌شوند.

خاستگاه ریزگرد آلاینده‌های صنعتی، آمدوشد خودروها، آتش‌سوزی جنگل‌ها، گسترش بیابان‌ها، شخم زدن زمین در آب‌وهوای خشک و … است. ریزگرد اغلب زمانی رخ می‌دهد که ذرات گردوغبارودود در هوای خشک افزایش یابد.

در مریخ ریزگرد رویدادی تقریباً همیشگی است که گاه تا ارتفاع ۳۰ کیلومتری (بیش از ۵ برابر ارتفاع کوه دماوند از سطح دریا) بالا می‌رود و در فصل تابستان شدت گرفته و طوفان‌های دیدی را ایجاد می‌کند.

یکی از دلایل بسیاری از انقراض‌های بزرگ تاریخ – از جمله انقراض دایناسورها – پدیدهٔ ریزگرد است، زیرا این پدیده در موارد بحرانی با جلوگیری از تابش نور خورشید به زمین موجب زمستان جهانی می‌شود. نمونه‌ای از چنین رویدادی در تاریخ بشر در سال ۱۸۱۶ میلادی و به دنبال فوران کوه تامبورا روی داد که سال بی تابستان نام گرفت.

منبع: سایت انشاء باز

نظر شما در مورد این مطلب چه بود نظر بزارید ممنونم

مطالب پیشنهادی :  جواب فعالیت های درس6 انسان و محیط زیست پایه یازدهم
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا