انشا پایه هفتم پایه هشتم پایه نهم پایه دهم

موضوعات
توضیح تصویر

عوامل موثر بر پوسیدگی استخوان و منابع غذایی دارای کلسیم و فسفر

اطلاعات جمع آوری کنید

درباره عوامل موثر بر پوسیدگی استخوان و منابع غذایی دارای کلسیم و فسفر اطلاعاتی را جمع آوری و نتایج را به صورت پاورپوینت در کلاس ارائه کنید

عوامل موثر بر پوسیدگی استخوان و منابع غذایی دارای کلسیم و فسفر:

پوکی استخوان به علت کاهش میزان کلسیم در استخوان ایجاد می شود که اغلب در خانم ها بعد از دوران یائسگی و در آقایان بعد از سن ۷۰ سالگی دیده می شود.

علائم این بیماری شامل دردپشت، کاهش قد و افزایش احتمال شکستگی های استخوان است. ارث، رژیم غذایی و ورزش از عوامل مهمی هستند که به طور مستقیم با این بیماری در ارتباط اند.

بعد از ۳۰ سالگی کلسیم همانند سال های قبل زندگی به توده استخوانی اضافه نشده و در استخوان سازی به خوبی قبل عمل نمی کند و به همین علت در این دوران مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم برای حفظ توده استخوانی و جلوگیری از کاهش توده استخوان ضروری است.

خانم ها بعد از سنین یائسگی برای پیشگیری از کاهش توده های استخوانی شان بایستی از غذاهای حاوی استروژن بالا مثل لوبیای سویا (یا آجیل سویا) مصرف کنند. ورزش های ساده مثل پیاده روی، بدنسازی و یوگا در حفظ توده های استخوانی بسیار مفید است.

مواد مغذی برای پوکی استخوان:

۱_کلسیم: قابل جذب ترین فرم آن به صورت ترکیبات سیتراته، لاکتاته وآسپارات است.

۲_ منیزیم: کمبود این ماده معدنی اغلب در بیماران مبتلا به پوکی استخوان دیده می شود و مصرف آن باعث افزایش تراکم استخوانی می گردد.

۳_ ویتامینD  : همراه با کلسیم بایستی مصرف شود تا حداکثر تاثیرگذاری آن انجام شود.

۴_ برون: در میوه ها و آجیل ها یافت می شود.

۵_ مس: باعث جلوگیری از کاهش توده های استخوانی شده و در تنظیم روی هم موثر است.

۶_ ویتامینK  : در خانم های بعد از سنین یائسگی لازم است که باعث جلوگیری از کاهش کلسیم و همچنین باعث افزایش تراکم استخوان می شود.

۷_ سیلیکون: ماده ای است که باعث افزایش تراکم مواد معدنی در استخوان می شود.

۸_ استرونتیوم: باعث کاهش دردهای استخوان ها و افزایش توده های استخوانی می شود.

دیگر مواد غذایی مفید در پیشگیری از پوکی استخوان عبارتند از:

حبوبات، جو، میوه های تازه، آناناس، سیب، گلابی، انگور، کشمش، خرما، هلو، سبزیجات تازه، سبزیجات با برگ سبز، کلم بروکلی، کلم،  آواکادو،  اسفناج، مارچوبه، پیاز، جعفری، انواع سویا، لبنیات کم چرب، ماهی و غذاهای دریایی، تخم مرغ، عسل، سیر، فلفل سیاه، زنجبیل و آب میوه هایی مثل آب سیب، آب هویج، شربت لیمو و آب آناناس.

اطلاعات جمع اوری کنید علوم در مورد عوامل موثر بر پوسیدگی استخوان و منابع غذایی دارای کلسیم و فسفر

تمرین علوم پایه هشتم در مورد عوامل موثر بر پوسیدگی استخوان و منابع غذایی دارای کلسیم و فسفر

نظر شما در مورد این مطلب چه بود نظر بزارید

این متن اختصاصی بوده و کپی برداری در سایت یا کانال تلگرام شما بدون ذکرم نبع و ادرس سایت حرام است و پیگرد قانونی دارد

تاریخ ارسال : ۱۴ام فروردین ۱۳۹۷
بازدید : 3699 بازدید
نظرات کاربران
صادق
۱۳۹۸/۸/۲۵ - در ۲:۰۲ ب.ظ

مثل همیشه عالی.لطفا تحقیقات فصل های دیگر را هم بگذارید.ممنون.

کمک جو