انشا پایه هفتم پایه هشتم پایه نهم پایه دهم

موضوعات
توضیح تصویر

امگا ٣ چیست تحقیق کنید

امگا ٣ چیست تحقیق کنید

امگا ٣ نوعی اسید چرب یا چربی مایع می باشد که در گروه چربیهای مرکب غیر اشباع قراردارد . اولین پیوند دوگانه آن بین اتم کربن های ٣و ۴ در ساختمان شیمیایی مولکول است و همین محل قرار گرفتن پیوند دوگانه باعث خواص بیوشیمیایی خاص اسید های چرب منجمله امگا ٣ میش ود. اگر اولین پیوند دوگانه بین اتم کربن های ۶و ٧ باشد، مولکول ایجاد شده را امگا ۶ و اگر بین اتم کربن های ٩و ١٠ قرار گیرد، به آن امگا ٩ میگویند که هریک خواص شیمیایی مربوط به خود را دارند.


سه اسید چرب معروف از خانواده امگا ٣ عبارتند از:
(ALA) ١- آلفا لینولئیک اسید
( EPA ) ٢- ایکوزاپنتائنیک اسید
( DHA ) ٣- دوکوزا هگزائنیک اسید
روغن بذر کتان می باشد . پس از آن روغن گردو، جوانه گندم و سویا حاوی ALA مهمترین منبع این اسید چرب می باشند.
فقط ماهی DHA و EPA منبع اصلی دو اسید چرب دیگر یعنی بخصوص ماهی آبهای سرداست. تحقیقات علمی نشان می دهد که امگا ٣ در تنظیم متابولیسم بدن دو نقش اساسی زیر را بر عهده دارد:
١- در سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن
٢- در اجرای بهینه وظایف سلولها

نقش امگا ٣ در سرطان
سرطانها بعد از بیماریهای قلبی عروقی دومین علت مرگ در کشورهای اروپایی است . طبق تحقیقات انجام شده در افرادی که دو بار در هفته عادت به مصرف ماهی داشته اند، سرطان معده ۵٠ % ، سرطان رحم ٢٠ % و سرطان تخمدان ٣٠ % کمتر از دیگران بوده است . امگا ٣ موجود در ماهی میتواند مانعی در چرخه دفاعی سلولی بوده و در افراد مبتلا به سرطان مانع از افزایش تعداد سلول های سرطانی و ترشح سموم حاصل از سلول های سرطانی شود. اسید چرب امگا ٣ در ساختمان غشاء سلول ( اپیدرم) وجود دارد و افزایش مصرف امگا ٣ مانع  ورود رادیکال های آزاد به هسته سلولی و ضرر های ایجاد شده توسط آنها به هسته و سلولی می گردد.

نقش امگا ٣ در بیماریهای مفصلی
نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد واکنش های التهابی درد مفاصل ( EPA و DHA ) امگا ٣ دارد. ازدیاد بیش از حد امگا ۶ در خون ( مثلا به دنبال افزایش تولید آراشیدونیک اسید پس از و در نتیجه پیشرفت التهابات E مصرف مقدار زیاد گوشت ) باعث افزایش تولید پروستاگلاندین ۲ و عفونتها می گردد . امگا ٣ در ذخیر ه سازی داروها نیز نقش دارد و با مصرف آن می توان به تدریج از دوز داروهای مصرفی کاست . برای درمان بیماران مبتلا به التهاب مفاصل بهتر است موجود در روغن ماهی ) را با دوز بالا تجویز نمود و ) DHA و EPA ابتدا مکمل های غذایی حاوی سپس بتدریج از آن کم کرد و با تغذیه ب ا مواد غذایی حاوی این دو اسید چرب یعنی ماهی ادامه داد. ثابت شده که تجویز ٣عدد قرص روغن ماهی در روز می تواند تاثیر مثبت در بهبود آرتریت روماتوئید داشته باشد.

نقش امگا ٣ در پوکی استخوان (استئو پروز)
با مصرف دائمی و منظم امگا ٣ ( چه از طریق مصرف مکمل و چه بصو رت مصرف ماهی ) جذب علاوه بر افزایش جذب کلسیم، DHA و EPA کلسیم از روده ها بیشتر میشود . مصرف سلولهای استخوانی را تحریک کرده و کلسیم را بهتر در آنها رسوب می دهد.

نقش امگا ٣ در سایر بیماریها
به بود رشد کودکان، درمان ،( PMS ) نقش امگا ٣ در بهبود دردها و علائم پیش از قاعدگی کاهش ،MS کودکان بیش فعال، بهبود بیماریهای تنفسی و گوارشی، آلزایمر، میگرن و فشارهای روحی و عصبی به اثبات رسیده است.
پس از مغز در چشم و سپس در اسپرم زیاد می باشد، ( DHA) با توجه به اینکه غلظت امگ ا ٣ در بهبود اختلالات بینایی موثر می باشد . تجویز امگا ٣ در درمان بیماریهای پوستی پسوریازیس و اگزما و همچنین بیماریهای کلیوی نیز نتیجه بسیار خوبی داشته است. در ١٠٠ سال گذشته با افزایش مصرف گوشت و روغنهای گیاهی سویا و آفتابگردان مصرف اسید های چرب امگا ۶ افزایش یافته است . با توجه به اینکه آنچه نقش اساسی در پیشگیری از بروز بیماریهای قلبی – عروقی و مغزی دارد، تعادل بین نسبت امگا ۶ و امگا ٣ در بدن نه افزایش نسبت هر کدام به تنهایی است، بنابراین افزایش یک طرفه امگا ۶ در بدن نه تنها سودمند نمی باشد، بلکه میتواند اثر منفی بر روی سیستم ایمنی هم داشته باشد . اگر تفاوت سطح امگا ٣ و امگا ۶ در بدن زیاد باشد، آمادگی بدن برای ایجاد التهابات افزایش یافته و ریسک ابتلا به بیماریهای التهابی و عفونی بالا میرود . مصرف بیش از حد غلات باعث بالارفتن
سطح امگا ۶ در خون میشود . مصرف گوشتها و چربی های حیوانی هم سطح امگا ۶ را در خون بالا میبرد.

مکمل های روغن ماهی:
ماده اصلی کپسول های حاوی روغن ماهی امگا ٣ می باشد. کپسول هایی که امگا ٣ دارند شفاف و بدون کدورت هستند و در داخل آنها ۵٠٠ یا ١٠٠٠ و EPA میلی گرم روغن ماهی وجود دارد. ماده موثر هر کپسول اسید چرب و ١٢٠ EPA می باشند. در هر کپسول ١٠٠٠ میلیگرمی ١٨٠ میلی گرم DHA و D و A وجود دارد. بقیه مواد داخل کپسول شامل ویتامینهای DHA میلیگرم و اسیدهای چرب خنثی است. E

خلاصه:
اسید های چرب امگا ٣ از اسیدهای چرب غیر اشباع هستند که در ماهیهای چرب و همچنین برگهای سبز تیره سبزیها یافت میشوند . این چربیها کاهنده چربیهای خون بوده با ک اهش میزان رادیکالهای آزاد و حفظ سلامت سلولها نقش مهمی در پیشگیری از بیماریها و حتی درمان برخی از آنها بعهده دارند . نقش امگا ٣ در پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی و برخی سرطانها به اثبات رسیده است . امروزه ثابت شده که با مصرف یک قاشق غذاخوری امگ ا ٣
میتوان ۵٠ % خطر بیماریهای قلبی عروقی را کاهش داد . میزان مورد نیاز امگ ا ٣ با مصرف دو وعده ماهی در هفته و یا استفاده از کپسولهای روغن ماهی (روزانه یک کپسول ) تامین میگردد. نسبت مصرف امگا ٣ به امگا ۶ بسیار مهم است و نباید میزان امگ ا ۶ دریافتی (حاصل از
مصرف غلات، گوشتها و چر بیهای حیوانی و روغن آفتابگردان ) بیشتر از میزان امگ ا ٣ باشد. منابع عمده امگا ٣ عبارتند از: ماهی، روغن زیتون، بذر کتان و روغن گردو.

امگا ٣ چیست تحقیق کنید  امگا ٣ چیست تحقیق کنید  امگا ٣ چیست تحقیق کنید

منبع: سایت انشاء باز

تاریخ ارسال : 26th اکتبر 2020
بازدید : 24 بازدید
نظرات کاربران

کمک جو